دکتر سید رضا شریف زاده | متخصص ارتوپدی و جراحی های فوق تخصصی زانو، لگن و آسیب های ورزشی

دکـتر سـیـد رضـا شــریـف زاده

🩺 متخصص ارتوپدی و جراحی های فوق تخصصی زانو و لگن

توضیحات دکتر شریفزاده درباره در‌ رفتگی پروتز بعد از تعویض مفصل لگن

با صحبت های دکتر شریفزاده متخصص ارتوپدی در رابطه با دررفتگی پروتز بعد از جراحی تعویض مفصل لگن همراه باشید.


به نام خدا دکتر سید رضا شریف‌زاده هستم جراح و متخصص ارتوپدی، در خصوص ادامه‌ی مبحث مراقبت‌های بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن، در مورد دو عارضه مهم یعنی عفونت و حوادث لخته پرانی و ترون‌بامبولی صحبت کردیم و راه‌هایی که برای پیشگیری از آن وجود دارد را برای شما توضیح دادم. از عوارض مهم بعدی که خیلی ما بعد از عمل تعویض مفصل لگن باید نگران آن باشیم، دررفتگی پروتز است. در پروتز به دلیل ضعف عضلات بخصوص روزهای اول بعد از عمل، احتمال بیشتری دارد، بنابراین باید یک سری مراقبت‌هایی داشته باشیم که احتمال دررفتگی را به حداقل برساند.

مراقبت های لازم برای جلوگیری از دررفتگی پروتز مفصل لگن

ما معمولاً بعد از عمل جراحی در حقیقت دامنه‌ی حرکتی خارج از محدوده را توصیه نمی‌کنیم؛ یعنی برای تعویض مفصل لگن، بهتر است که لگن بیشتر از نود درجه خم نشود، پاها خیلی به هم نزدیک نشود و همچنین دور شدن پا یا چرخش‌های خارج از محدوده، خطر دررفتگی بخصوص در روزهای اول را زیاد می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم روی زمین اصلاً ننشینید و بیمار بعد از عمل جراحی از مبل و صندلی و تخت‌خواب استفاده کند. برای اجابت مزاج و دستشویی حتماً از دستشویی فرهنگی استفاده کند، از دستشویی ایرانی نمی‌تواند استفاده کند. اگر به پهلو می‌خوابند، به پهلوی سمت مقابل می‌توانند بخوابند و حتما باید بالش بین پاها باشد و اگر هم طاق باز می‌خوابند بهتر است که پاها از همدیگر دور باشد، یک بالش بین پاها باشد که خطر در رفتگی کمتر شود.

خوابیدن به پهلوی که عمل شده تا یک مدت محدود می‌کنیم، معمولاً بعد از یک ماه و نیم اجازه خوابیدن بین پهلو می‌دهیم، چون معمولاً مشکلات زخم وجود دارد. بنابراین رعایت پوزیشن مناسب در حین انجام فعالیت‌های روزمره، برای جلوگیری از خطر دررفتگی، خیلی اهمیت دارد که آن باید حتماً رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوبت دهی از طریق تلفن گویا و یا ارسال پیام به شماره واتساپ مطب