سوالات متداول درباره شکستگی استخوان

پس از درمان پارگی مینیسک گرید 3 تا چه مدت ورزش نکنیم؟

معمولا بهتر است 2 تا 3 هفته از انجام فعالیت‌های ورزشی پرهیز کنید. پس از آن هم بهتر است با اجازه متخصص فعالیت‌های سبک را آغاز نمایید. پس از ترمیم کامل بافت‌ها، قادر خواهید بود فعالیت‌های سنگین‌تر را انجام دهید؛ اما باید مراقبت بیشتری نسبت قبل داشته باشید.

سوالات متداول درباره درمان مینیسک زانو

ورزش های رقابتی را بعد از جراحی رباط صلیبی کی آغاز کنم؟

به عنوان یک اصل باید توجه داشت که نباید قبل از این مدت ورزش‌های رقابتی به ویژه ورزشهای دارای برخورد را آغاز کرد. این موضوع نه تنها برای ارتقای توانمندی عملکرد آتی، بلکه برای بازسازی قدرت عضلانی و تحرک مفصل زانو بسیار اهمیت دارد.

دستشویی رفتن بعد از عمل رباط صلیبی

حتماً از سرویس فرنگی ثابت یا متحرک استفاده کنید زیرا دستشویی ایرانی فشار زیادی را به زانوهایتان می‌آورد. سعی کنید استفاده از پله ها را محدود کنید و در همان طبقه ای که هستید یک دستشویی فرنگی ثبت یا متحرک داشته باشید. قبل از دستشویی رفتن مطمئن شوید که وسایت مورد نیاز در نزدیکی محل توالت فرنگی باشد تا مجبور نشوید برای استفاده از لوازم مورد نیاز روی نوک پایتان روید یا خم شوید!

سوالات متداول درمان و ترمیم پارگی رباط صلیبی

عمل تعویض مفصل لگن را چه کسانی انجام می‌دهند؟

کسانی که از ناحیه لگن احساس درد می‌کنند، افراد مسن یا جوانی که دچار شکستگی استخوان لگن یا فرسودگی لگن شده‌اند، کسانی که دارای غده یا تومور در مفصل لگن می‌باشند. احساس دردی که مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود، مثل حمام کردن، غذا درست کردن، انجام کارهای خانه و پیاده روی

سوالات متداول درباره جراحی تعویض مفصل لگن

آیا پیاده‌روی برای درمان هالوکس والگوس مناسب است؟

برخلاف تصور خیلی‌ها، پیاده‌روی یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید برای درمان این مشکل انجام دهید. پیاده‌روی نه‌تنها بونیون را برطرف نمی‌کند، بلکه می‌تواند سبب بیشتر شدن علائم آن نظیر درد و تورم شود.

سوالات متداول در مورد هالوکس والگوس

قیمت پروتر زانو چقدر است؟

قیمت بهترین مارک پروتز زانو در شرایط مختلف قابل تغییر است. از این رو نمی‌توان با طور قاطع بیان کرد که هزینه درمان با کمک پروتزهای مورد نظر چقدر تمام خواهد شد. یکی از عوامل تاثیرگذار قیمت ارز است؛ با توجه به وارداتی‌بودن این محصولات، مطمئنا تغییر قیمت دلار هزینه درمان را بالا و پایین خواهد برد.

سوالات متداول در مورد بهترین مارک پروتز زانو

زندگی بعد از تعویض مفصل لگن مانند قبل بیماری می‌شود؟

مسلما پروتز مورد استفاده مانند مفصل خود شما نخواهد بود. با این حال اگر از پروتز با کیفیت در یک عمل موفقیت‌آمیز استفاده شود، می‌تواند تا حد زیادی مشکلات شما را برطرف کند.

سوالات متداول همه چیز درباره زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

آیا هالوکس والگوس به صورت خود به خودی از بین می‌رود؟

خیر، این مشکل بدون اقدام برای درمان از بین نمی‌رود. روش‌های غیرجراحی می‌تواند در کم‌کردن علائم آن تاثیرگذار باشد. اما اگر فرد بخواهد به طور اصولی آن را درمان کند، باید به متخصص مراجعه کرده و در صورت نیاز جراحی شود.

سوالات متداول در مورد هالوکس والگوس

قبل از مرخص شدن چه کار هایی را باید بتوانم انجام دهم؟

قبل از مرخص شدن باید شما بتوانید خودتان از تخت بالا و پایین بروید، قادر به خوردن و آشامیدن و استفاده از سرویس بهداشتی باشید، کنترل مناسبی بر روی درد داشته باشید و بر تمرینات ورزشی تجویز شده برای خانه مسلط باشد.

سوالات متداول درباره جراحی تعویض مفصل لگن

عمل تعویض مفصل لگن سخت است؟

نتیجه‌ی عمل جراحی تعویض مفصل لگن، با توجه به مهارت پزشکی جراح ارتوپد معمولا عالی می‌باشد عمل تعویض مفصل لگن با بیهوشی کامل یا بیهوشی از ناحیه ستون فقرات انجام می‌شود و پس از آن فرد باید احساس درد یا خشکی نداشته باشد.

سوالات متداول درباره جراحی تعویض مفصل لگن

درد تا چند روز ادامه دارد؟

معمولا بسته به میزان مراقبت‌ها و شدت تهاجم به بافت، مدت درد متفاوت است. با این حال، بعد از چند روز باید شدت آن نسبت به قبل کم و کم‌تر شود. اگر این روند معکوس باشد، باید به متخصص برای بررسی علت آن رجوع کنید.

سوالات متداول درمورد مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن

هزینه های جراحی تعویض مفصل لگن چقدر است؟

هزینه‌های جراحی، بستگی به شرایطی که دارید متفاوت است. این شرایط شامل نوع عمل جراحی، بیماری‌های زمینه‌ای، مدت زمان بستری، وسیله مورد نیاز و بیمارستان محل بستری، متفاوت می‌باشد. بهتر است درباره این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول درباره جراحی تعویض مفصل لگن

آیا روش‌های غیر جراحی درمان قطعی آرتروز محسوب می‌شود؟

شاید اکثر روش‌های جراحی به عنوان یک روش موقت به منظور کاهش علائم ناشی از آرتروز محسوب شود. به همین دلیل بعد از مدتی امکان شروع عوارض وجود دارد. در این باره بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین روش‌ درمان را برای شما انتخاب کند.

سوالات متداول درمان آرتروز

آیا می‌توان به مصرف دارو به عنوان روش پیشگیری از آرتروز حساب باز کرد؟

برخی از متخصصین ممکن است داروهای تقویتی و مکمل برای پیشگیری از آرتروز استفاده کنند. در این صورت می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک‌کننده باشد. اما مصرف خودسرانه آن‌ها نمی‌تواند کمکی به شما بکند.

سوالات متداول مرتبط با پیشگیری از آرتروز

تشخیص قطعی پارگی مینیسک درجه 3 چیست؟

متخصص معمولا از علائم بالینی و تصاویر MRI تهیه‌شده کمک می‌گیرد. آسیب‌هایی که به بافت مینیسک وارد می‌شود در این تصاویر به خوبی قابل تشخیص است. معمولا تشخیص درجه‌بندی مینیسک با کمک تصاویر MRI با دقت بالای 90 درصد انجام می‌شود.

سوالات متداول درباره درمان مینیسک زانو

عوارض بعد از عمل مفصل زانو چیست؟

از دست دادن خون، عفونت، خونریزی زودرس و نقص در جریان ترمیم زخم، شکستگی های حین عمل، مشکلات بیهوشی و همینطور مشکلات قلبی عروقی، تنفسی، کلیوی، الکترولیت و دیگر مشکلات پزشکی. ترومبوز وریدی عمقی (DVT) خطرعمده ای است بخصوص اگر به آمبولی ریه منجر شود.

سوالات متداول جراحی مفصل زانو

آیا متخصص همیشه از یک برند پروتز زانو استفاده می‌‌کند؟

خیر، علی‌رغم اینکه در اکثر مواقع متخصص از یک برند برای انجام درمان تعویض مفصل زانو کمک می‌گیرد، اما همیشه این موضوع صادق نیست. برخی از مواقع ممکن است برند مدنظر، نوع پروتز مناسب درمان را طراحی نکند. به همین علت نیاز است متخصصن از دیگر برندها برای این کار استفاده نماید.

سوالات متداول در مورد بهترین مارک پروتز زانو

آیا نیاز است برای بررسی عوارض پس از جراحی به متخصص مراجعه کنیم؟

علی‌رغم رعایت تمامی مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن، احتمال بروز برخی از عوارض نظیر خونریزی، تورم و حتی درد وجود دارد. به همین دلیل، خیلی نباید نگران بروز این مشکلات باشید. اما اگر عوارض دیگری نظیر عفونت ایجاد شود، حتما برای چکاپ بیشتر به مطب رجوع کنید.

سوالات متداول درمورد مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن

راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو چگونه است؟

راه رفتن باعث کاهش تورم می‌شود چون جریان خون را به عضلات پا افزایش می‌دهد و معمولا از همان روز جراحی تعویض مفصل مچ پا حرکت دادن زانو شروع می‌شود. بیشتر افراد در هنگام خم شدن یا راه رفتن نوعی صدای کلیک را از مواد فلزی و پلاستیکی بکار رفته در زانو احساس می‌کنند یا می‌شنوند. چنین چیزی طبیعی است.

سوالات متداول جراحی مفصل زانو

دوره تمرین آمادگی جسمانی پس از جراحی رباط صلیبی زانو چه مدت طول می‌کشد؟

دوره تمرین‌های آمادگی جسمانی پس از عمل جراحی رباط مفصل زانو و پس از برداشتن گچ 6 تا 10 هفته به طول می‌انجامد. تنها زمانی که عملکرد و قدرت مفصل زانو در فعالیت‌های تفریحی باز گردد و با پزشک مسئول مشورت شود می‌تواند ورزش‌های رقابتی را آغاز کند.

سوالات متداول درمان و ترمیم پارگی رباط صلیبی

عوارض بعد از تعویض مفصل لگن طبیعی است؟

بروز برخی از مشکلات مثل درد و تورم تا مدتی بعد از درمان طبیعی است. اما اینکه شاهد شیوع هر نوع عارضه‌ای باشید، اینطور نخواهد بود. به عنوان مثال عفونت در ناحیه زخم از جمله مشکلاتی است که نیاز به توجه جدی دارد.

سوالات متداول همه چیز درباره زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

قبل از جراحی تعویض مفصل لگن چکار کنم؟

اگر دارویی مانند داروهای مکمل و گیاهی یا داروهایی بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. دو هفته قبل از عمل محل استراحت را مهیا کنید. همچنین مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند را قطع کنید.(مثل آسپرین، وارافین و…) اگر سیگاری هستید یا بیشتر از دو یا سه بار در هفته مشروبات الکلی مصرف می‌کنید پزشک را حتما در جریان قرار دهید. اگر به بیماری هایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، تبخال و… مبتلا شدید به پزشک اطلاع دهید و 6 الی 12 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

دکتر شریفزاده متخصص زانو و اسیب های ورزشی

دکتر سید رضا شریفزاده

دکتر سید رضا شریف زاده متخصص ارتوپدی و جراح زانو و لگن، ☑️ دارای بورد تخصصی جراحی‌های تعویض مفاصل و آسیب‌های ورزشی، ☑️ عضو هیات علمی دانشگاه و دانشیار گروه ارتوپدی ☑️ عضو انجمن جراحان ارتوپدی و انجمن جراحی زانو و آرتروسکوپی سوابق اجرایی و مدیریتی از جمله ریاست بخش ارتوپدی و مدیریت گروه ارتوپدی، ☑️ ریاست شورای پزشکی ارتوپدی و عضویت در مراکز پژوهشی سابقه اعمال جراحی‌های متعدد و موفق در زمینه انواع شکستگی‌ها و آسیب‌های ورزشی و تعویض مفاصل