مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن

2 دیدگاه
مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن

توجه به مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن سهم زیادی در موفقیت درمان دارد. درست است که مهارت متخصص یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش شانس موفقیت درمان محسوب می‌شود، اما پس از جراحی نقش بیمار خیلی پر رنگ‌تر خواهد شد. از این رو، باید به تمامی نکاتی که متخصص به او گوش‌زد می‌کند، توجه نماید.

به عنوان مثال، طرز خوابیدن پس از این درمان ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد. همچنین، خیلی از اوقات برای بیمار فیزیوتراپی پس از جراحی تجویز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مراقبت‌ها و نحوه زندگی بعد از تعویض مفصل لگن با دکتر شریف زاده همراه باشید تا تمامی نکات را بررسی کنند.

مراقبت های عمل جراحی هیپ

دستورالعمل‌های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

یک‌سری مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن باید در چند روز اول پس از درمان به خوبی رعایت شود. این نکات شامل موارد زیر است:

  • داروهایی که متخصص برای شما تجویز می‌کند، در کاهش درد و حتی التهاب ناحیه زخم تاثیر بسزایی خواهد داشت. از این رو، باید در زمان مشخص هرکدام را به درستی مصرف کنید.
  • محل زخم جراحی باید تا حد امکان تمیز نگه داشته شود. در غیر این صورت، احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد. در روزهای اول معمولا باید پانسمان را در محل مورد نظر نگه داشت.
  • در صورت نیاز به عصا، حتما برای این موضوع از پزشک معالج خود مشورت بگیرید.
  • تا مدت مشخص از استحمام پرهیز کنید تا خونریزی محل زخم بند آید.
  • برای کاهش فشار وارد‌شده به مفصل لگن، از دویدن و راه‌رفتن‌ با سرعت بالا تا مدتی پرهیز کنید.
  • برای اینکه بتوانید با فشار کم‌تری اجسام را از زمین بلند کنید، زانوهای خود را خم کرده و سپس این کار را انجام دهید.
  • می‌توانید برای کاهش بروز التهاب، در ساعات اولیه از کمپرس یخ در ناحیه لگن کمک بگیرید.
  • زمانی که التهاب ایجاد شود، می‌توانید به منظور برطرف‌شدن سریع‌تر آن از کمپرس گرما استفاده کنید.

دستورالعمل‌های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن چگونه است؟

جراحی تعویض مفصل لگن یک عمل نسبتاً پیچیده و سخت محسوب می‌شود و باید نکات مراقبتی بعد از آن را جدی گرفت. در حقیقت بعد از چنین جراحی خیلی از عادات رفتاری نیاز به بازنگری دارد. در صورت عدم توجه به این نکات، عوارض جبران‌ناپذیری در انتظار شما خواهد بود:

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

فیزیوتراپی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان برای کمک به تقویت مفصل جدید لگن انجام داد. دقت داشته باشید که این حرکات معمولاً در 6 هفته اول پس از درمان قابل انجام نیست. به دلیل اینکه زخم بیمار هنوز به خوبی ترمیم نشده و نیاز به زمان دارد، باید تا مدتی پس از جراحی منتظر ماند.

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

به طور معمول توصیه بر آن است که حدود 6 تا 12 هفته پس از جراحی، تمرینات فیزیوتراپی آغاز شود. این حرکات تاثیر بسزایی در تقویت مفصل جایگزین‌شده دارد. یکی از اهدافی که در فیزیوتراپی بعد از درمان پیگیری می‌شود، آموزش به بیماران برای انجام حرکاتی است که موفقیت درمان را افزایش می‌دهد. دقت داشته باشید فیزیوتراپی در حدود 12 تا 24 جلسه 45 دقیقه انجام خواهد شد.

درد بعد از تعویض مفصل لگن

مطمئناً بعد از انجام جراحی‌هایی نظیر تعویض مفصل لگن، درد وجود خواهد داشت. با این حال، با رعایت مراقبت‌ها بعد از تعویض مفصل لگن می‌توان به خوبی این عارضه را کنترل کرد. یکی از بهترین مواردی که باید به آن توجه شود، استفاده از مسکن‌های تجویزی توسط پزشک متخصص است.

درد بعد از تعویض مفصل لگن

البته نکته قابل توجه این است که باید از مصرف مسکن‌ها به صورت خودسرانه پرهیز شود. گاهی اوقات ممکن است مسکنی که شما بدون مشورت با متخصص مصرف می‌کنید، تداخلاتی با سایر داروها داشته باشد و مشکلات بسیاری ایجاد کند. از این رو، حتما با مشورت و هماهنگی با متخصص معالج خود این کار را انجام دهید.

علاوه‌بر مصرف مسکن‌ها، کمپرس‌های سرما و گرما از دیگر راهکارهایی است که می‌توان برای کاهش التهاب و در نتیجه درد پس از درمان مورد استفاده قرار داد. البته باید در زمان درست از چنین مواردی کمک بگیرید؛ در غیر این صورت، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

ورزش بعد از تعویض مفصل لگن

در لیست مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن که متخصص به شما توصیه خواهد کرد، ورزش و فعالیت بدنی نیز قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در روزهای اولیه پس از جراحی به هیچ عنوان انجام فعالیت بدنی توصیه نمی‌شود. اتفاقاً باید در این مدت استراحت کافی برای ترمیم و پایان دوره نقاهت خود داشته باشید.

در غیر این صورت، خون‌رسانی به ناحیه زخم مفصل لگن افزایش پیدا می‌کند و سبب مشکلات بسیاری می‌شود. زمانی که دوره نقاهت را به طور کامل پشت سر می‌گذارید، می‌توانید فعالیت بدنی را با مشورت پزشک معالج خود از سر بگیرید. اما باز هم باید از انجام ورزش‌های سنگین پرهیز شود.

مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن

معمولا توصیه بر آن است که با ورزش‌های سبک نظیر پیاده‌روی فعالیت خود را آغاز کنید. معمولا بعد از یک هفته، انجام پیاده‌روی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و بهتر است تا 6 هفته پس از درمان ادامه پیدا کند. این کار سبب آمادگی بیشتر مفصل برای انجام حرکات سنگین‌تر در آینده می‌شود. پس از 6 هفته، انجام تمرینات زیر برای کمک به افزایش موفقیت درمان پیشنهاد می‌شود:

  1. یکی از تمرینات موثر این است که پای خود را مقدار بالا آورده و تا چند ثانیه نگه دارید. توجه داشته باشید که محدوده این حرکت نباید آنقدر زیاد باشد که به مفصل شما آسیب وارد شود.
  2. پایی که مفصل لگن آن تعویض شده را مقداری به عقب ببرید و مدتی ثابت نگه دارید. این کار تا چند مرتبه تکرار کنید تا عضلات متصل به مفصل لگن تقویت شود.
  3. پای خود را بدون خم کردن، به سمت بیرون از بدن حرکت دهید. چند ثانیه آن را در همین حالت نگه داشته و مجددا به موقعیت اولیه برگردانید.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل لگن

یکی از مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن در مورد نحوه خوابیدن پس از این جراحی است. دقت داشته باشید که خوابیدن روی زمین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که این کار فشار نسبتا زیادی به به مفصل لگن وارد می‌کند و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد.

از این رو توصیه می‌شود حتما روی یک تشک نرم و ترجیحاً تخت خواب به استراحت بپردازید. علاوه‌بر این، نحوه خوابیدن شما باید به گونه‌ای باشد که هیچ فشاری به محل جراحی وارد نشود. به همین سبب، بهتر است از خوابیدن به پهلو تا حد امکان تا مدتی پرهیز کنید.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل لگن

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

مدت زمان دوره نقاهت شما بسته به برخی عوامل مختلف متغیر است. مطمئناً هرچه مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، این مدت کم و کم‌تر خواهد شد. معمولا بیماران می‌توانند با دریافت تمرینات فیزیوتراپی، خیلی زود و در حد 10 تا 12 هفته به فعالیت‌های عادی و روزمره زندگی خود بازگردند.

اما باید این موضوع در نظر داشته باشید که بهبودی کامل پس از این جراحی به مدت خیلی بیشتری نیاز دارد. معمولاً تمامی مشکلات ناشی از جراحی حدود 6 تا 12 ماه پس از تعویض مفصل لگن به طور کامل از بین خواهد رفت.

طرز نشستن بعد از عمل لگن

طرز نشستن بعد از عمل لگن

نکته کلی که باید برای مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن به خاطر داشته باشید، پرهیز از نشستن طولانی مدت است. نشستن طولانی مدت سبب واردشدن فشار به ناحیه مفصل لگن می‌شود و در دراز مدت در نتیجه درمان تاثیرگذار است. همچنین، توصیه می‌شود هنگام نشستن از خم‌شدن به جلو پرهیز کنید.

برای کاهش فشار وارده به ناحیه لگن، بهتر است زانوهای خود را مقدار بالاتر از حالت عادی نگه دارید. یکی از کارهایی که به شدت انجام آن منع شده، انداختن پای آسیب دیده روی پای دیگر است.

رژیم غذایی مناسب برای زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

سعی کنید بعد از انجام چنین جراحی، نسبت به گذشته بیشتر از مایعات کمک بگیرید. به‌علاوه، باید مواد غذایی را در اولویت قرار دهید که کلسیم و ویتامین D کافی برای بدن را تامین کند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به لبنیات، ماهی، سبزیجات با برگ بزرگ و حتی در صورت نیاز مکمل‌های حاوی این ترکیبات اشاره کرد.

علاوه‌بر این موارد، می‌توانید از مواد غذایی حاوی ویتامین‌های مختلف و به خصوص ویتامین C کمک بگیرید. دقت داشته باشید که این ویتامین‌ها و ترکیبات در ترمیم زودتر محل زخم و حتی کمک به موفقیت درمان شما تاثیرگذار است.

رژیم غذایی مناسب برای زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

عوارض بعد از تعویض مفصل لگن

رعایت تمامی مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن سبب خواهد شد عوارض و مشکلات پس از این درمان تا حد زیادی کنترل شود. با این حال، برخی از این مشکلات به صورت طبیعی در اثر دستکاری بافت بدن حین جراحی ایجاد خواهد شد. از جمله عوارض بعد از جراحی تعویض مفصل لگن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد و تورم

اگر توجه کرده باشید، هنگام ایجاد زخم در هر جایی از بدن التهاب و به دنبال آن درد ایجاد می‌شود. از این رو، وجود درد پس از جراحی‌های این‌چنین کاملاً قابل انتظار است. شما می‌توانید برای مدیریت آن از مسکن‌ها و کمپرس‌های سرما و گرما کمک بگیرید.

درد و تورم بعد از تعویض مفصل لگن

خونریزی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

در هر حال برای خارج کردن مفصل لگن و جایگزینی آن با پروتز مناسب، نیاز به برش پوست و بافت‌های زیر آن است. این موضوع سبب خونریزی پس از درمان خواهد شد. این عارضه معمولاً بعد از مدتی خود به خود از بین می‌رود.

عفونت در ناحیه زخم

یکی از عوارضی در اثر سهل‌انگاری در رعایت مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن ایجاد می‌شود، عفونت در ناحیه زخم است. به همین دلیل، توصیه بر آن است که محل زخم را تا حد امکان تمیز نگه دارید.

استخوان سازی هتروتوپیک

یکی دیگر از عوارضی که متخصصین برای این نوع جراحی ذکر کرده‌اند، استخوان‌سازی هتروتوپیک است. در این عارضه بافت نرمی که در اطراف پروتز جایگزین‌شده مفصل قرار دارد، استخوانی و سفت می‌شود. معمولا درصد کمی از بیماران با چنین مشکلی مواجه می‌شوند. برای درمان باید به متخصص معالج خود مراجعه کنید.

استخوان سازی هتروتوپیک

در رفتگی مفصل لگن

گاهی اوقات در اثر عدم رعایت نکات مراقبتی توسط بیمار، پروتزی که جای مفصل لگن را می‌گیرد از جای خود خارج شده و در می‌رود. این عارضه معمولاً به ندرت اتفاق می‌افتد؛ با این حال نیاز به درمان فوری توسط متخصص ارتوپدی دارد.

شکستگی استخوان

جراح برای اینکه بتواند پروتز را جایگزین مفصل لگن نماید، باید حین عمل مقداری استخوان را جابه‌جا کند. در این حین احتمال شکستگی بخش از استخوان وجود دارد. به‌علاوه، گاهی اوقات به دلیل زمین خوردن بیمار پس از درمان این عارضه ایجاد می‌شود.

تفاوت در اندازه 2 پا

تفاوت در اندازه دو پا بعد از عمل جراحی

در برخی از بیماران مشاهده می‌شود که پس از درمان، یکی از پاهای آن‌ها بلندتر از دیگری است. با اینکه این تفاوت اندازه خیلی به چشم نمی‌آید، اما برای انجام برخی از حرکات توسط بیمار مشکل‌زا است. این مشکل با پوشیدن کفش مناسب و انداختن کفی طبی مناسب به آسانی حل می‌شود.

نکته پایانی

رعایت مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن تاثیر بسیار زیادی در افزایش موفقیت درمان دارد. همچنین، شما می‌توانید با کمک این نکات مراقبتی، از بروز خیلی از عوارض جلوگیری کنید. دقت داشته باشید که بروز برخی از مشکلات و عوارض پس از عمل طبیعی است و نباید خیلی سبب نگرانی شما شود. با این حال اگر این مشکلات برای مدت طولانی و با شدت زیادی ادامه پیدا کند، باید به متخصص جراح خود برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.

سوالات متداول درمورد مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن

  • چگونه متوجه بروز عفونت بعد از جراحی مفصل لگن شویم؟

    عفونت با علائمی همراه است. یکی از مهم‌ترین علائمی که با دیدن آن باید به بروز عفونت شک کنید، ترشح چرک است. همچنین گاهی اوقات ممکن است بوی نسبتا بدی از ناحیه زخم به مشام برسد.

  • درد تا چند روز ادامه دارد؟

    معمولا بسته به میزان مراقبت‌ها و شدت تهاجم به بافت، مدت درد متفاوت است. با این حال، بعد از چند روز باید شدت آن نسبت به قبل کم و کم‌تر شود. اگر این روند معکوس باشد، باید به متخصص برای بررسی علت آن رجوع کنید.

  • آیا نیاز است برای بررسی عوارض پس از جراحی به متخصص مراجعه کنیم؟

    علی‌رغم رعایت تمامی مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن، احتمال بروز برخی از عوارض نظیر خونریزی، تورم و حتی درد وجود دارد. به همین دلیل، خیلی نباید نگران بروز این مشکلات باشید. اما اگر عوارض دیگری نظیر عفونت ایجاد شود، حتما برای چکاپ بیشتر به مطب رجوع کنید.

  • قبل از مرخص شدن چه کار هایی را باید بتوانم انجام دهم؟

    قبل از مرخص شدن باید شما بتوانید خودتان از تخت بالا و پایین بروید، قادر به خوردن و آشامیدن و استفاده از سرویس بهداشتی باشید، کنترل مناسبی بر روی درد داشته باشید و بر تمرینات ورزشی تجویز شده برای خانه مسلط باشد.

  • بعد از جراحی تعویض مفصل لگن(هیپ) چکار کنم؟

    بعد از عمل یک تا 4 روز در بیمارستان می‌مانید. بعد از بهوش آمدن، از شما میخواهند که شروع به حرکت کنید. گاهی نیاز است که مدت کمی در مرکز فیزوتراپی نحوه‌ی صحیح انجام فعالیت‌های روزانه به شما آموزش داده شود.

  • آیا می‌توان بعد از عمل تعویض مفصل لگن به راحتی دستشویی کرد؟

    بله شما قبل از مرخص شدن باید توانایی انجام اینکار را داشته باشید. برای استفاده از سرویس بهداشتی (دستشویی) از صندلی توالت که نشیمن‌گاه بالایی دارد استفاده کنید.

  • عمل تعویض مفصل لگن را چه کسانی انجام می‌دهند؟

    کسانی که از ناحیه لگن احساس درد می‌کنند، افراد مسن یا جوانی که دچار شکستگی استخوان لگن یا فرسودگی لگن شده‌اند، کسانی که دارای غده یا تومور در مفصل لگن می‌باشند. احساس دردی که مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود، مثل حمام کردن، غذا درست کردن، انجام کارهای خانه و پیاده روی

  • عمل تعویض مفصل لگن سخت است؟

    نتیجه‌ی عمل جراحی تعویض مفصل لگن، با توجه به مهارت پزشکی جراح ارتوپد معمولا عالی می‌باشد عمل تعویض مفصل لگن با بیهوشی کامل یا بیهوشی از ناحیه ستون فقرات انجام می‌شود و پس از آن فرد باید احساس درد یا خشکی نداشته باشد.

  • قبل از جراحی تعویض مفصل لگن چکار کنم؟

    اگر دارویی مانند داروهای مکمل و گیاهی یا داروهایی بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. دو هفته قبل از عمل محل استراحت را مهیا کنید. همچنین مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند را قطع کنید.(مثل آسپرین، وارافین و…) اگر سیگاری هستید یا بیشتر از دو یا سه بار در هفته مشروبات الکلی مصرف می‌کنید پزشک را حتما در جریان قرار دهید. اگر به بیماری هایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، تبخال و… مبتلا شدید به پزشک اطلاع دهید و 6 الی 12 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

  • هزینه های جراحی تعویض مفصل لگن چقدر است؟

    هزینه‌های جراحی، بستگی به شرایطی که دارید متفاوت است. این شرایط شامل نوع عمل جراحی، بیماری‌های زمینه‌ای، مدت زمان بستری، وسیله مورد نیاز و بیمارستان محل بستری، متفاوت می‌باشد. بهتر است درباره این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

دسته بندی : تعویض مفصل لگن (هیپ)

اینستاگرام من را دنبال کنید

پیشنهاد میشود این مقالات هم بخوانید

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام اقای دکتر
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    من بعد از جراحی که انجام دادم احساس می کنم پای مورد جراحی کوتاه تر شده
    نمی تونم مثل سابق راه برم
    راهکار درمانی وجود داره؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دکتر سید رضا شریف زاده | متخصص ارتوپدی و جراحی های فوق تخصصی زانو، لگن و آسیب های ورزشی

دکـتر سـیـد رضـا شــریـف زاده

مقالات مرتبط: