دکتر سید رضا شریف زاده | متخصص ارتوپدی و جراحی های فوق تخصصی زانو، لگن و آسیب های ورزشی

دکـتر سـیـد رضـا شــریـف زاده

🩺 متخصص ارتوپدی و جراحی های فوق تخصصی زانو و لگن

مهم ترین فاکتور های آرتروز زودرس زانو

صحبت های دکتر شریف زاده درباره فاکتور های خطر افزایش آرتروز زودرس زانو در بیماران


به نام خدا دکتر سید رضا شریف‌زاده هستم جراح و متخصص ارتوپدی همونطور که قبلا خدمتتون عرض کردم بهترین روش درمان آرتروز پیشگیری است. بنابراین باید ریزفاکتورها و فاکتورهای خطری که باعث ایجاد آرتروز زودرس می‌شود را بشناسیم.

عوامل شایع در بروز آرتروز زودرس

مهمترین فاکتور خطر افزایش وزن است. در حقیقت نیروی وارد بر مفصل که همان نیرو وزن است معمولا با فشار بیش از حدی که به مفصل وارد می‌کند منجر به ساییدگی زودرس می‌شود. بنابراین هر چه ما بتوانیم نیروی وارد بر مفصل را که همان نیروی وزن باشد را کاهش بدهیم، خب خطر سایدگی زودرس کاهش پیدا می‌کند.

ضعف عضلات در افزایش بروز آرتروز زودرس

از جمله عوامل دیگه‌ای که باعث آرتروز زودرس می‌شود، به عنوان فاکتور خطر محسوب می‌شود، ضعف عضلات است. می‌دانیم که عضلات به عنوان شاک ابزوروس مفصل زانو عمل می‌کنند. یعنی با هر بار حرکتی که ما انجام می‌دهیم، خب نیروی وزن به صورت یک شوک به غضروف مفصلی وارد می‌شود و منجربه به خطر ساییدگی می‌شود ولی اگر عضلات قوی داشته باشیم. این عضلات می‌توانند این نیرو را جذب بکنند و خطر آرتروز زودرس را به حداقل برسانند. پس بنابراین تقویت عضلات هم یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از آرتروز زودرس محسوب می‌شود.

آسیب های لیگامانی و آسیب مینیسک زانو در بروز آرتروز زودرس زانو

از فاکتورهای خطر دیگه‌ای که منجر به آرتروز می‌شود، آسیب‌های لیگامانی و آسیب‌های مینیسک داخل زانو هستش که اگر اتفاق بیفتد به دلیل اینکه منجر به ناپایداری زانو می‌شود و در حقیقت توزیع نیرو تو زانو تغییر می‌کند اون هم منجر به ساییدگی زودرس می‌شود. فاکتورهای خطر عمده‌ی دیگه‌ای که وجود داره یکی اختلال راستای اندام است مثلا زانویی که پرانتزی باشد، خب قطعا فشار در سمت داخل زانو، کمپارتمان مدیال زانو، سمت داخلی زانو بالا می‌رود و این خطر آرتروز و ساییدگی را بیشتر می‌کند.

عوامل ارثی در بروز آرتروز زودرس زانو

عوامل دیگه‌ای هم به عنوان فاکتور خطر شناخته می‌شود؛ مثلا شکستگی‌های داخل مفصلی و ضربه‌ها و تروماهای زانو که منجر به آسیب غضروفی و ناهمواری سطح مفصلی بشوند و کیفیت پایین غضروف، چون خیلی وقتا ما می‌بینیم که خیلی از این ریزفکتورها وجود ندارد. ولی خب بیمار به صورت خانوادگی دچار آرتروز زودرس می‌شود یعنی پدر مادرشان در سن پایین مفاصلشان تخریب شده و خودش هم تو سن پایین‌تر علایم آرتروز دارد و خب کیفیت غضروف اهمیت داره این جز فاکتورایی است که خیلی دراختیار ما نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوبت دهی از طریق تلفن گویا و یا ارسال پیام به شماره واتساپ مطب