علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی به دلایل مختلفی می‌تواند مرتبط باشد. از مشکلات مادرزادی گرفته تا اضافه وزن و حتی سبک زندگی غلط در دوران کودکی و جوانی، همه و همه می‌تواند علت پرانتزی شدن پا در سنین بالا باشد. باید به این نکته توجه کنید که چنین مشکلی خود با برخی علائم همراه است که در تشخیص زودهنگام آن کمک‌کننده خواهد بود.

همچنین راهکارهای مختلفی با توجه به علت پرانتزی شدن پاها در بزرگسالی به منظور درمان آن وجود دارد. علاوه‌بر همه این‌ها باید به خاطر بسپارید که عدم اقدام برای درمان مشکل، در دراز مدت عوارضی را به دنبال خواهد داشت. از این رو آشنایی با نحوه تشخیص، درمان و علت پرانتزی شدن پاها در بزرگسالان از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه تمامی این موارد توسط دکتر شریف‌زاده و با توجه به تجربه ایشان بررسی خواهد شد.

علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

دقت کنید که پرانتزی‌شدن پاها در سنین بالا می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. هر یک از عوامل زیر در بروز چنین مشکلی اثرگذار خواهد بود:

  • برخی از مشکلات از طریق وراثت ممکن است ایجاد شود که خود در دراز مدت به بروز چنین عارضه‌ای دامن بزند.
  • بیمارانی که در سنین بالا با نرمی استخوان مواجه می‌شوند، شانس ابتلا به چنین مشکلی را خواهند داشت. از این رو نرمی استخوان یکی از ریسک‌ فاکتورها محسوب می‌شود.
  • در بسیاری از مواقع، پرانتزی‌شدن پاها در بزرگسالی از همان کودکی کلید می‌خورد. به عنوان بیماری‌هایی نظیر بلانت و راشیتیسم می‌تواند در کودکی پاها را پرانتزی کند. ممکن است این موضوع در سنین پایین خیلی دیده نشود و در بزرگسالی بیشتر به چشم آید.
  • اضافه وزن از دیگر عواملی است که به ویژه در طولانی مدت روی ساختار زانوها اثر خواهد گذاشت. بیمارانی که وزن زیادی روی زانوها فشار وارد می‌کند، در بزرگسالی ممکن است چنین مشکلی را تجربه کنند.
  • سبک‌‌های زندگی نادرست در جوانی و ادامه‌داشتن آن‌ها تا سنین بالا، دیگر علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی محسوب می‌شود.
  • در برخی از مواقع آسیب‌هایی که به زانو یا حتی استخوان ساق پا وارد می‌شود، در صورت عدم درمان چنین عارضه‌ای را در سنین بالا به همراه دارد.

علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

علائم پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

برای متخصص بتواند علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی را بررسی کند، به علائمی که بیمار دارد توجه خواهد کرد. همچنین خود بیمار باید با مشاهده چنین نشانه‌هایی، برای بررسی بیشتر به متخصص مراجعه کند:

  • در بسیاری از موارد حالت پرانتزی در ظاهر پاها مشاهده خواهد شد.
  • در صورتی که مچ پاها را در تماس با یکدیگر قرار دهید، زانوها همچنان از هم فاصله خواهد داشت.
  • ممکن است احساس کنید که حین راه‌رفتن و حتی حالت ایستاده، پاها از ناحیه زانو کمی خم است.
  • دامنه حرکتی در لگن و حتی زانو در بیماران مختلف ممکن است دستخوش تغییراتی شود.
  • در برخی از کیس‌ها بی‌ثباتی در زانوها قابل مشاهده است.
  • بیمار ممکن است حین حرکت به ویژه در مشکلاتی با درجه شدید درد را تجربه کند.

تشخیص علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

تشخیص علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

توجه کنید که برای تشخیص مشکل باید با یک متخصص مشورت کنید. پزشک با معاینه‌ای که روی زانو و ساق پا انجام می‌دهد، به خوبی قادر است وجود مشکل در این ناحیه را تشخیص دهد. همچنین برای دستیابی به یک تشخیص درست، علائم بیمار بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

همچنین در بسیاری از مواقع متخصصین برای بررسی ابتلای فرد به چنین عارضه‌ای، برای بیمار تصاویر رادیوگرافی تجویز می‌کنند. در این تصاویر به خوبی نحوه قرارگیری استخوان‌ها و حتی مفاصل زانو مشخص است. نکته بسیار مهم آن است که تشخیص علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی در انتخاب طرح درمان پای پرانتزی اهمیت زیادی خواهد داشت.

عکس پای پرانتزی و سالم

به منظور فهم بهتر مشکل پای پرانتزی، در این قسمت از مقاله یک تصویر واضح از مقایسه این عارضه با حالت سالم تهیه کرده‌ایم. با مشاهده تصویر به خوبی می‌توانید متوجه تفاوت بین پای پرانتزی و سالم شوید. دقت کنید که با توجه به تغییراتی که در تصویر در پاهای پرانتزی مشاهده می‌شود، احتمال بروز عوارض در صورت عدم درمان بسیار محتمل خواهد بود.

عکس پای پرانتزی و سالم

فاصله طبیعی بین دو زانو چند انگشت است؟

همان‌طور که اشاره کردیم فارغ از علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی، بیمار با علامتی نظیر افزایش فاصله بین زانوها در حالت ایستاده مواجه خواهد شد. اما سوالی قابل مطرح در اینجا آن است که فاصله طبیعی بین دو زانو چند انگشت است؟ در رفرنس‌های مختلف پزشکی اعداد ارقام بسیاری برای این موضوع مطرح می‌شود.

به طور کلی فاصله طبیعی بین 2 زانو باید به صورتی باشد که وقتی مچ پا را بهم می‌چسبانیم باید زانو ها بهم چسبیده باشد و هیچ فاصله ای بین آنها نباشد، هرچه این فاصله بیشتر شود پا به سمت پرانتزی شدن می‌رود.

نحوه پیشگیری از پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

عوارض مختلفی ممکن است به علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی اتفاق بیفتد. به همین دلیل توصیه می‌شود از راهکارهایی به منظور پیشگیری از بروز آن استفاده کنید:

  • در صورتی که فرد با اضافه وزن زیادی همراه باشد، یکی از بهترین راه‌ها کاهش فشار روی زانوها و پاها است. این امر با کاهش وزن در طول زمان اتفاق می‌‌افتد.
  • سعی کنید در سنین مختلف از انجام رفتارهایی که احتمال واردکردن آسیب به زانو یا پاها را افزایش می‌دهد، پرهیز کنید.
  • برای افزایش استحکام استخوان و ساختار مفصل زانو، رژیم غذایی خوبی را انتخاب کنید. ویتامین D و کلسیم 2 ترکیب ضروری برای جلوگیری از ابتلا به چنین مشکلی است.
  • بهتر است به منظور جلوگیری از بروز پای پرانتزی، انجام ورزش و حرکات مختلف را مدنظر قرار دهید. چنین حرکاتی به کاهش احتمال ابتلا به این مشکلات منجر خواهد شد.
  • یکی دیگر از راه‌هایی که فرد امکان پیشگیری و حتی درمان زودهنگام پای پرانتزی را دارد، انجام چکاپ و معاینات منظم است. با این کار در صورت بروز اولین علائم، امکان تشخیص آن وجود دارد.

نحوه پیشگیری از پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

درمان پرانتزی شدن پا در بزرگسالان

به طور کلی 3 روش عمده به منظور درمان پای پرانتزی پیشنهاد می‌شود. دقت کنید که تشخیص علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی، در انتخاب طرح درمان اهمیت بسیاری خواهد داشت:

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی امکان پذیر است؟

اینکه امکان درمان بدون انجام جراحی وجود دارد، به شرایط بیمار بستگی دارد. اینجاست که اهمیت تشخیص زودهنگام بروز چنین مشکلاتی اهمیت پیدا می‌کند. بیمارانی که در مراحل اولیه برای تشخیص پای پرانتزی خود اقدام کنند، مسلما با راهکارهای غیر جراحی نیز امکان ارائه درمان وجود دارد.

به عنوان بیماری که هنوز شدت پرانتزی شدن پای او بالا نباشد، استفاده از برخی مکمل‌ها، انجام تمرینات ورزشی و حتی تغییر در عادات رفتاری در درمان وی موثر خواهد بود. با این حال برای دریافت چنین خدماتی متخصص باید نتیجه‌بخش بودن روش‌های غیر جراحی را تایید کند.

درمان پای پرانتزی با جراحی

در صورتی که علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی مشکل خاصی باشد، روش‌های غیر جراحی دیگر برای درمان موثر نخواهد بود. از این رو تکنیک‎های مختلف جراحی به منظور درمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به طور کلی چندین تکنیک جراحی وجود دارد که ممکن است متخصص با توجه به شرایط بیمار از هرکدام استفاده کند.

انتخاب هر تکنیک با توجه به مهارت متخصص و درجه شدت مشکل بیمار صورت خواهد گرفت. مسلماً پیچیدگی و حتی عوارض پس از چنین جراحی‌هایی بیشتر از تکنیک‌های غیر جراحی است.

درمان پای پرانتزی با جراحی

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

نکته بسیار مهمی که در کنار علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی باید به آن توجه شود، سن مناسب به منظور ارائه درمان است. اینکه جراحی و حتی روش‌های غیرجراحی برای درمان پای پرانتزی در سنین پایین‌تر و حتی کودکی مورد استفاده قرار بگیرد، مسلما گزینه بهتری است.

در حقیقت در کودکان با سنین کم‌تر متخصص قادر است با کمک اصلاح رشد صفحات استخوانی، به راحتی مشکل را برطرف کند. اما در بزرگسالان باید جراحی‌های پیچیده‌تری انجام شود. در خیلی از اوقات به دلیل بروز آرتروز زانو پس از ابتلای فرد به پای پرانتزی، نیاز به تعویض مفصل در بزرگسالان خواهد بود. از این رو توصیه بر درمان در سنین کودکی است.

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

درمان پای پرانتزی چقدر طول میکشد؟

طول دوره درمان به عوامل مختلف بستگی دارد. به عنوان مثال سن بیمار در زمان مراجعه برای دریافت درمان، از مهم‌ترین پارامترهایی است که در مدت زمان آن اثرگذار خواهد بود. همچنین روش مورد استفاده برای درمان در محاسبه چنین موضوعی باید مدنظر قرار بگیرد.

به طور معمول طول دوره درمان در بیماران با سنین پایین کمتر از بیماران در سنین بالاتر است. درحقیقت هر چه سن بیمار بالاتر رود به نسبت طول دوره درمان آن بیمار بیشتر می‌شود. در بیمارانی با سن خیلی بالا اغلب درمان جراحی باید انجام شود.

درمان پای پرانتزی چقدر طول میکشد؟

عوارض پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

توجه کنید که فارغ از علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی، چنین مشکلی باید در سن مناسب درمان شود. در غیر این صورت بروز مشکلات زیر محتمل خواهد بود:

  • در صورتی که از زمان ابتلا به پای پرانتزی مدت زیاد بگذرد، بیمار پس از چند سال با آسیب‌های غضروفی مواجه خواهد شد. در حقیقت با التهاب در مفصل، حتی شانس بروز آرتروز زانو نیز وجود خواهد داشت.
  • مینیسک زانو در اثر پرانتزی بودن پاها پس از گذشت زمان با آسیب‌هایی مواجه خواهد شد. به همین علت در صورت عدم اقدام مناسب، احتمال نیاز به درمان پارگی مینیسک زانو وجود دارد.
  • بیمارانی که پای پرانتزی دارند، پس از مدتی ممکن است با محدودیت‌هایی در حرکات زانو مواجه شوند.
  • گاهی اوقات مشاهده می‌شود که یک ناپایداری در زانو فرد دیده می‌شود.
  • یکی از عوارض پای پرانتزی، اثر آن در زیبایی است. در حقیقت فرد هنگام ایستادن حالت استانداردی ندارد و همین موضوع اعتماد به نفس وی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

افزایش قد با اصلاح پای پرانتزی امکان‌ پذیر است؟

اگر توجه کنید، افراد مختلف به علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی ممکن است کمی نسبت به حالت عادی خود قد کوتاه‌تری داشته باشند. در حقیقت با توجه به اینکه در اکثر مواقع استخوان‌های پا در حالت مستقیم قرار نمی‌گیرد، قد بیمار کم‌‌تر حالت طبیعی خود خواهد بود.

به همین علت پس از درمان قطعی مشکل، احتمالا افزایشی در میزان قد بیمار مشاهده شود. البته باید توجه کنید که مقدار افزایش قد پس از اصلاح پای پرانتزی، به میزان درجه انحراف پاها بستگی دارد.

افزایش قد با اصلاح پای پرانتزی

بهترین جراح پای پرانتزی در تهران

متخصصین ارتوپدی بسیاری در سراسر کشور و به ویژه شهر بزرگی مثل تهران در حال ارائه خدمات درمانی به بیماران مختلف هستند. اما اینکه برای درمان‌های پیچیده‌ای نظیر پای پرانتزی در بزرگسالی اقدام کنید، مسلما انتخاب بهترین دکتر ارتوپد تهران فکر منطقی است.

از این رو توصیه بر آن است که پیش از شروع درمان، ابتدا پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید. دکتر شریف زاده فعالیت بسیار گسترده‌ای در جراحی‌های مختلف مرتبط با حوزه ارتوپدی دارند و به همین دلیل از تجربه بالایی برخوردار خواهند بود. ایشان همواره در جلسه مشاوره بهترین راهکارهای درمانی را به بیماران خود معرفی می‌کنند.

بهترین جراح پای پرانتزی در تهران

آیا پای پرانتزی نیاز به درمان دارد؟

در قسمت‌های مختلف این مقاله درباره علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی و علائم مرتبط با آن صحبت کردیم. همچنین روش‌های مختلف درمانی در دسترس را برای شما به طور مفصل شرح دادیم. با این حال سوال خیلی از بیماران آن است که آیا اصلا پای پرانتزی نیاز به درمان دارد یا خیر؟

پاسخ به این سوال به وضعیت و شدت مشکل شما بستگی دارد. در حقیقت هرچه مشکل شدیدتر باشد، مسلما عوارض آن بیشتر خواهد بود. از این رو مشکلاتی در زندگی عادی شما ایجاد می‌کند که نیاز به درمان آن است. با این حال توصیه اکثر متخصصین آن است که حتی پاهای پرانتزی با درجات خفیف نیز تحت درمان‌های غیر جراحی قرار بگیرد. این موضوع از بروز عوارض، پس از مدتی جلوگیری خواهد کرد.

سوالات متداول مرتبط با علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

  • بهترین سن برای درمان پای پرانتزی در بزرگسالان چه زمانی است؟

    در بزرگسالان نیز بهترین زمان برای دریافت خدمات، سریع‌ترین بازه است. تشخیص سریع‌تر مسلما دست متخصص را در انتخاب طرح درمان بازتر خواهد گذاشت.

  • آیا اقدام در بهترین سن برای درمان پای پرانتزی روی نتیجه آن اثربخش خواهد بود؟

    پاسخ به این سوال مثبت است. دریافت خدمات درمانی در سنین پایین اثربخشی بسیار بهتری خواهد داشت.

  • حداقل سن برای دریافت جراحی پای پرانتزی چه زمانی است؟

    دقت کنید که حداقل سن برای انجام جراحی با درمان متفاوت است. این موضوع با توجه به شرایط بیمار و شدت عارضه متفاوت خواهد بود. با این حال در صورت نیاز به جراحی، معمولا باید تا 18 سالگی صبر کرد.

  • حداقل سن مجاز برای دریافت درمان پای پرانتزی چه زمانی است؟

    حداقل سنی برای دریافت درمان تعریف نمی‌شود. در حقیقت اگر بیماران در سنین پایین‌تر برای دریافت درمان اقدام کنند، نتیجه بهتری به دنبال دارد. از این رو محدودیتی وجود نخواهد داشت.

  • هزینه های جراحی تعویض مفصل پای پرانتزی چقدر است؟

    هزینه‌های جراحی، بستگی به شرایطی که دارید متفاوت است. این شرایط شامل نوع عمل جراحی، بیماری‌های زمینه‌ای، مدت زمان بستری، وسیله مورد نیاز و بیمارستان محل بستری، متفاوت می‌باشد. بهتر است درباره این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

    برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با دکترشریفزاده در ارتباط باشید.

  • آیا پای پرانتزی همان پای ضربدری است؟

    خیر، علائم این دو مشکل کاملا با یکدیگر متفاوت است. همچنین طرح درمان آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

  • اهمیت انتخاب بهترین ارتوپد تهران برای درمان پای پرانتزی چیست؟

    یک متخصص با تجربه می‌تواند بهترین راهکار جراحی و حتی غیر جراحی را برای درمان مشکل شما ارائه دهد. همچنین بروز عوارض پس از درمان با کیفیت، کم‌تر خواهد شد.

  • درمان قطعی پای پرانتزی چیست؟

    درمان قطعی مشکل با توجه شدت آن ارائه خواهد شد. گاهی روش‌های غیر جراحی برای درمان مشکل گزینه مناسبی است. با این حال در بزرگسالی اکثرا نیاز به انجام جراحی‌ خواهد بود.

  • آیا تصادف می‌تواند علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی باشد؟

    مسلما اگر آسیبی به مفصل و استخوان ساق پا وارد شود، شانس بروز پای پرانتزی افزایش خواهد یافت.

دسته بندی : درمان پای پرانتزی

اینستاگرام من را دنبال کنید

پیشنهاد می‌شود این مقالات هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دکتر سید رضا شریف زاده | متخصص ارتوپدی و جراحی های فوق تخصصی زانو، لگن و آسیب های ورزشی

دکـتر سـیـد رضـا شــریـف زاده

مقالات مرتبط: