توضیحات دکتر شریفزاده درباره درد بعد از تعویض مفصل لگن

با پادکست دکتر شریفزاده متخصص ارتوپدی درمورد درد بعد از تعویض مفصل لگن همراه باشید.

به نام خدا دکتر سید رضا شریف‌زاده هستم جراح و متخصص ارتوپدی درخصوص مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل لگن نکاتی را قبلا اشاره کردم.

درد بعد از تعویض مفصل لگن طبیعی است؟

به طور کلی از جمله مشکلاتی که بیمار بعد از عمل می‌تواند داشته باشد درد است که بعد از تعویض مفصل لگن، درد تو یکی دو روز اولی که تو بیمارستان بستری هستند با استفاده از داروهای مخدر معمولاً کنترل می‌شود، چون شدت درد زیاد است و وقتی که درد کاهش پیدا کرد معمولاً با استفاده از ضد دردهای خوراکی گاهی اوقات هم که استفاده از شیاف درد را کنترل می‌کنند. به تدریج درد به مدت چند هفته کاهش پیدا می‌کند و معمولاً بعد از شش هفته درد آزاردهنده‌ای وجود ندارد، ولی روند کاهش درد ممکن است چندین ماه طول بکشد و اون نتیجه‌ای که در حقیقت ما از تعویض مفصل لگن انتظار داریم ممکن است حتی تا 6 ماه بعد از تعویض مفصل لگن همچنان روند کاهش درد ادامه داشته باشد. مشکلات زخم و خونریزی هم یکی از مشکلات شایع که برای تعویض مفصل لگن اتفاق می‌افتد به دلیل مصرف داروهای ضد انعقاد گاهی اوقات ممکن است از زخم خونریزی داشته باشیم. معمولاً ظرف مدت سه الی چهار روز اول، این شیوع بیشتری دارد و بعد از آن کنترل می‌شود. اگر خونریزی از زخم زیاد باشد، حتما باید با پزشک معالج مشورت کنیم.

زمان خونریزی زخم بعد از تعویض مفصل لگن

نکته‌ی مهم دیگر این است که در زمان خونریزی از زخم حتماً باید پانسمان زخم به صورت استریل تعویض شود و این خون به بیرون راه پیدا نکند؛ چون زخم استریل است و اگر خیس شود و وارد پانسمان شود، خطر عفونت را زیاد می‌کند. بنابراین تعویض مفصل به موقع پانسمان بعد از خونریزی خیلی اهمیت دارد. گاهی اوقات ممکن است که جراح پزشک معالج تصمیم بگیرد، داروهای ضد انعقاد را به خاطر شدت خونریزی قطع کند؛ بنابراین اگر خونریزی زیاد بود حتماً باید با جراح پزشک معالج مشورت شود، عمدتاً ظرف سه چهار روز خونریزی قابل ملاحظه‌ای بعد از آن وجود ندارد اگر بعد از ده تا چهارده روز زخم ترشحاتی داشت و خونریزی داشت می‌تواند در حقیقت نگران‌کننده باشد و حتما باید با جراح مشورت شود، از نظر عفونت ممکن است که نیاز به بررسی داشته باشند.