5 روش پیشگیری از آرتروز زانو + توصیه طلایی دکتر شریف زاده

2 دیدگاه
روش پیشگیری از آرتروز

خیلی از افراد در این روزها به دنبال چندین روش پیشگیری از آرتروز هستند تا بتوانند از بروز این عارضه جلوگیری کنند. آرتروز یکی از بیماری‌های مفصلی است که می‌تواند سبب ایجاد محدودیت در حرکت آن شود. این مشکل با علائم و عوارضی همراه است که متخصص با کمک هر یک می‌تواند به یک تشخیص دقیق دست یابد.

یک‌سری روش های پیشگیری از بیماری آرتروز وجود دارد که می‌توانید از هر یک بهره بگیرید. به عنوان مثال تغییر رژیم غذایی و سوق‌دادن آن به سمت ترکیبات مقوی، یکی از راههای پیشگیری از آرتروز است. حتی اگر به این مشکل مبتلا شدید، در ادامه مقاله راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که بدانید چگونه از پیشرفت آرتروز جلوگیری کنیم. همراه ما باشید!

آرتروز و علائم آرتروز زانو چیست؟

واژه آرتروز زانو در حقیقت زمانی به کار می‌رود که این مفصل از بدن با التهاب همراه باشد. با توجه به طول مدت ابتلا به این مشکل، درجات مختلفی از آسیب به مفصل ممکن است ایجاد شود. فردی که به این عارضه مبتلا می‌شود اگر برای جلوگیری از پیشرفت آرتروز اقدامی انجام ندهد، بعد از مدتی با تخریب غضروف مفصلی مواجه خواهد شد.

از این رو زمانی که با علائم ناشی از این بیماری همراه بودید، پیشنهاد می‌شود برای تشخیص مشکل خود اقدام کنید. در غیر این صورت حتی ممکن است به تعویض مفصل زانو نیاز پیدا کنید. در واقع مراجعه به متخصص برای یک چکاپ کامل، نوعی روش پیشگیری از آرتروز محسوب می‌شود. در ادامه این بخش به بررسی برخی از مهم‌ترین علائم آرتروز زانو خواهیم پرداخت:

  • شایع‌ترین علامتی که در آرتروز زانو دیده می‌شود، درد در مفصل مرتبط با آن است. خیلی از بیماران ممکن است به صورت مزمن و یا دوره‌ای درد در مفصل زانو را تجربه کنند. با توجه به وضعیف پیشرفت بیماری، شدت آن متفاوت است.
  • برخی از بیماران ممکن است در مفصل خود، احساس خشکی و سفتی تجربه کنند. شدت این علائم در بیماران مختلف متفاوت است.
  • همان‌طور که اشاره شد، آرتروز به معنای التهاب در مفصل است. از این رو ممکن است پوست ناحیه زانو قرمز و متورم شود. حتی خیلی از بیماران در پوست مفصل خود گرما و افزایش دما را حس می‌کنند.
  • با توجه به درجه گسترش آسیب به مفصل در این بیماری، شدت اختلال در حرکت بیمار متغیر خواهد بود. با این حال در اکثر بیماران محدودیت‌هایی در حرکت مفصل مشاهده می‌شود.
  • گاهی اوقات ممکن است این تجربه را داشته باشید که زانوی شما در برخی حالت‌ها خالی می‌کند.

آرتروز و علائم آرتروز زانو چیست

روش تشخیص آرتروز زانو

پیش از آنکه چندین روش پیشگیری از آرتروز را بیان کنیم، بهتر است بدانید چگونه این بیماری را تشخیص می‌‌دهند. در حقیقت تشخیص زودهنگام به جلوگیری از پیشرفت آرتروز کمک بسیاری خواهد کرد. متخصصین معمولا با کمک روش‌های مختلفی به تشخیص این بیماری می‌پردازند.

پزشکان در ابتدا یک معاینه کامل روی ناحیه مفصل انجام می‌دهند و علائم فرد را بررسی خواهند کرد. در صورتی که بیمار با علائمی مشابه به آرتروز همراه باشد، برای او تصاویر رادیوگرافی را تجویر می‌کنند. پس از اینکه بیمار نتیجه تصویر رادیوگرافی را به متخصص نشان دهد، به راحتی امکان تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای فرد وجود دارد.

5 روش پیشگیری از آرتروز زانو

روش های پیشگیری از بیماری آرتروز بسیار متنوع است. هر یک از آن‌ها می‌تواند در جایگاه خود، کمک شایانی به جلوگیری از ابتلا و حتی پیشرفت بیماری کند. در ادامه این قسمت، چندین روش پیشگیری آرتروز را بررسی می‌کنیم:

پیشگیری از آرتروز زانو با تغییر عادات رفتاری

برخی از عادات رفتاری اگر به صورت دراز مدت ادامه یابد، می‌تواند در ابتلای فرد به آرتروز موثر باشد. به همین علت، یک روش پیشگیری از آرتروز زانو، تغییر این رفتارهاست. برخی از عاداتی که نیاز به تغییر دارد، در ادامه بیان می‌شود:

  • سعی کنید کم‌تر به حالت 2 زانو و حتی حالت 4 زانو روی زمین بنشینید.
  • در طول روز خیلی روی پاهای خود نایستید.
  • برای نماز بهتر است از صندلی کمک بگیرید.
  • مسلما بالا و پایین‌رفتن بیش از اندازه از پله، فشار بسیاری به زانوها وارد خواهد کرد.
  • استفاده از سرویس بهداشتی‌های عادی آن هم به صورت طولانی مدت، زانوها را آسیب‌پذیر می‌کند. از این رو بهتر به سراغ نمونه‌های فرنگی بروید.

پیشگیری از آرتروز زانو با تغییر عادات رفتاری

تلاش برای کاهش وزن

وزن تا زمانی که در محدوده نرمال قرار دارد، مشکل چندانی برای فرد ایجاد نمی‌کند. با این حال فردی که با چاقی همراه است، به ازای هر کیلو اضافه وزن فشار زیادی روی پا و زانوها وارد خواهد شد. به همین علت پس از مدتی با درد مفصل مواجه می‌شود. از این رو شاید منطقی‌ترین روش پیشگیری از آرتروز، کاهش وزن باشد.

برای جلوگیری از آرتروز چه بخوریم؟

از دیگر روش های پیشگیری از آرتروز زانو، تغییر در رژیم غذایی است. مواد غذایی و به خصوص ترکیباتی که به بدن می‌رسد، در پیشگیری از این عارضه تاثیرگذار است. به همین علت پیشنهاد می‌شود به سمت مواد سالم و سرشار از کلسیم، ویتامین D و سایر مواد مغذی بروید. سعی کنید محصولاتی که برای بدن مضر است را کم‌تر مورد استفاده قرار دهید.

اصلاح دفورمیتی‌ زانو، پیشگیری به موقع از آرتروز

برخی از بیماران ممکن است به بعضی دفورمیتی‌های مرتبط با مفصل زانو دچار باشند. به عنوان مثال برخی از افراد با زانو ضربدری یا حتی پرانتزی همراه هستند. این نوع اختلالات روی زانوها در گذر زمان فشار زیادی وارد می‌کند. به همین علت در صورت ابتلا به چنین عارضه‌ای، به عنوان یک روش پیشگیری از آرتروز باید برای درمان هر یک اقدام کنید.

پیشگیری از آرتروز زانو با ورزش

یک روش پیشگیری از آرتروز که می‌تواند در این امر بسیار موثر واقع شود، انجام فعالیت‌های بدنی به صورت روزانه و هفتگی است. این امر به تقویت عضلات اطراف ناحیه زانو کمک می‌کند. با تقویت این عضلات، مسلما فشار کم‌تری به مفصل حین راه‌رفتن وارد خواهد شد. برخی از مهم‌ترین حرکاتی که می‌توانید برای پیشگیری آرتروز زانو از آن‌ها کمک بگیرید، به شرح زیر است:

پیشگیری آرتروز زانو با نشستن و ایستاندن

تمرین ایستادن و نشستن

یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن عضلات چهارسر ران را تقویت کرد، همین حرکت است. برای این کار بهتر است دست‌ها را روی سینه قرار دهید و به صورت صاف روی زمین یا صندلی بنشینید. سپس به آرامی بایستید و همین حرکت را برای حدود 20 بار تکرار کنید. مسلما پس از چند ماه، دامنه حرکتی مفصل زانو به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

حرکت کیک بک، موثر در تقویت همسترینگ

حرکت کیک بک

از دیگر حرکت‌هایی که به عنوان یک روش پیشگیری از آرتروز زانو می‌توان انجام داد، کیک بک است. در این حرکت باید صاف بایستید و یک پای خود را به گونه‌ای خم کنید تا پاشنه آن به باسن برسد. به مدت چند ثانیه پا را نگه دارید و سپس آن را رها کنید. به ترتیب برای هر پا حدود 10 تا 20 بار این حرکت باید تکرار شود.

دور کردن زانوها در حالت خوابیده

به جهت اینکه فشار از روی زانوها حذف شود، بهتر است عضلات باسن را تا حد امکان نرمش دهید. یکی از بهترین حرکات به این صورت است که به یک طرف بخوابید و زانوها را با زاویه عمود نسبت به ران به هم بچسبانید. در ادامه زانویی که به طرف بالا قرار دارد را به مدت چند ثانیه از دیگری فاصله دهید. این حرکت را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید.

دور کردن زانوها در حالت خوابیده

کشش عضلات چهار سر، دیگر روش پیشگیری از آرتروز

برای انجام این حرکت بهتر است روی شکم دراز بکشید و بازوهای خود را به طرف جلو قرار دهید. در ادامه هر پا را به صورت جداگانه تا جایی خم کنید که بتوان با دست، مچ آن را گرفت. این حرکت با کشش عضلات چهار سر ران، در بهبود عملکرد مفصل زانو کمک‌کننده خواهد بود.

کشش عضلات چهار سر

پیشگیری از آرتروز در جوانی

دوره جوانی بهترین بازه‌ای است که می‌توان در آن گام‌های موثری را به منظور پیشگیری آرتروز زانو برداشت. خیلی از عادات رفتاری از این دوران به بعد تثبیت می‌شود. به همین علت توصیه بر آن است که هر یک از رفتارهای مضر برای مفصل زانو را در همین بازه کنار بگذارید.

به علاوه، تغذیه و تامین مواد مغذی بدن در سنین جوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به طوری که حتی تاثیر آن را می‌توانید در بزرگسالی مشاهده کنید. از این رو پیشنهاد می‌شود هر روش پیشگیری از آرتروز را از همین دوران با جدیت دنبال کنید.

پیشگیری از آرتروز زانو در طب سنتی

منابع طب سنتی نیز مواردی را به عنوان روش پیشگیری از آرتروز پیشنهاد می‌دهند. با این حال اکثر روش‌های این نوع طب، بر پایه تغذیه است. از این رو پزشکان طب سنتی بیشتر بر مصرف مواد غذایی تاکید دارند که سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است. به عنوان مثال، مصرف زردچوبه در این نوع منابع به منظور پیشگیری از التهاب در هر ناحیه‌ای از بدن تاکید می‌شود.

علاوه‌بر این‌ها، پزشکان طب سنتی ماساژ مفصل زانو با کمک روغن‌های گیاهی را موثر می‌دانند. این روغن‌ها می‌تواند مواد مغذی را به صورت جذبی برای بدن تامین کند. همچنین با ماساژ ناحیه زانو، خونرسانی افزایش و به دنبال آن التهاب کاهش می‌یابد. به همین دلیل می‌توان برای پیشگیری، روی دستورالعمل‌های آن‌ها تا حدی حساب باز کرد.

برای جلوگیری از پیشرفت آرتروز چه باید کرد؟

برای جلوگیری از پیشرفت آرتروز چه باید کرد

در قسمت‌های پیشین در این باره صحبت کردیم که برای پیشگیری از آرتروز زانو چه باید کرد. اما خیلی از اوقات کار از کار می‌گذر و فرد به این عارضه دچار می‌شود. در این شرایط آیا راهی برای جلوگیری از پیشرفت آرتروز وجود دارد؟ مسلما راهکارهای بسیاری به منظور کاهش عوارض ناشی از آرتروز قابل انجام است.

هر روش پیشگیری از آرتروز که در قسمت‌‌های پیشین بررسی شد، به منظور جلوگیری از پیشرفت آن هم اثرگذار است. در حقیقت هر زمان شما ماهی را از آب بگیرید، تازه خواهد بود. کاهش وزن، تغییر عادات رفتاری، اصلاح دفورمیتی‌ها، تغذیه و حتی ورزش در هر شرایطی می‌تواند برای کاهش روند پیشروی آرتروز موثر واقع شود.

چه افرادی بیشتر در معرض آرتروز زانو هستند؟

برخی از افراد شرایطی دارند که خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می‌دهد. این افراد باید بیشتر به منظور پیشگیری از آرتروز اقدام کنند:

  • افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، ریسک بالایی برای ابتلا به این عارضه خواهند داشت. توجه کنید که هر کیلوگرم اضافه وزن در دراز مدت نیروی بسیاری به زانو در حالت ایستاده وارد می‌کند. همچنین بیمارانی که به آرتروز دچار هستند، ممکن است با اضافه وزن مشکلشان کمی بدتر شود.
  • افرادی که سن بالایی دارند، با توجه به فرسودگی غضروف ممکن است به آرتروز مبتلا شوند. به همین علت این افراد باید تغذیه و ورزش را به عنوان روش پیشگیری از آرتروز جدی بگیرند.
  • یک‌سری از افراد مشغول به فعالیت‌های ورزشی سنگینی هستند. به عنوان مثال ورزشکاران حرفه‌ای روزانه فشار زیادی به مفاصل و زانوی خود وارد می‌کنند. به همین علت خطر بروز آرتروز در این افراد نسبت به مردم عادی بیشتر است.
  • برخی از مشاغل به عنوان کارهای سخت تلقی می‌شود. در این مشاغل معمولا فشار زیادی به فرد و زانوهایش وارد می‌شود که در فرسایش آن به مرور زمان اثرگذار است.

چه افرادی بیشتر در معرض آرتروز زانو هستند

بهترین درمان آرتروز زانو

دقت کنید که برای درمان آرتروز روش‌های مختلفی وجود دارد. با توجه به شرایط و میزان آسیب به مفصل، متخصص طرح درمان را تنظیم خواهد کرد. در صورتی که آسیب به آن کم باشد، متخصص ممکن است از روش های درمان غیر جراحی آرتروز کمک بگیرد. اما زمانی که غضروف مفصل به مقدار زیادی آسیب می‌بیند، مسلما نیاز به درمان‌های جراحی و حتی تعویض آن خواهد بود. در ادامه برخی از راهکارهای درمانی را بررسی می‌کنیم:

برای درمان آرتروز زانو چه بخوریم؟

در بخش مرتبط با روش پیشگیری از آرتروز، برخی مواد غذایی را معرفی کردیم. برای درمان این مشکل نیز خیلی از این ترکیبات می‌تواند کمک‌کننده باشد. به طور کلی ویتامین D و کلسیم، 2 ترکیب ضروری برای بیماران مبتلا به آرتروز محسوب می‌شود. همچنین ویتامین C از دیگر مواردی است که در کاهش التهاب می‌تواند اثرگذار باشد. به طور کلی هرچه برنامه غذایی شما سرشار از مواد مغذی باشد، گزینه مناسب‌تری برای درمان خواهد بود.

بهترین قرص آرتروز زانو

برخی از بیماران ممکن است به سمت استفاده از داروهای شیمیایی بروند. اما باید بدانید که مصرف خودسرانه این داروها ممکن است کمکی به درمان نکند و حتی مشکل را تشدید نماید. برای مصرف چنین ترکیباتی باید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است متخصص برای کاهش درد و عوارض از مسکن و داروهای ضدالتهابی کمک بگیرد. اما این شرایط شماست که نوع دارو را تعیین می‌کند.

بهترین قرص آرتروز زانو

بهترین ورزش برای آرتروز زانو

برای درمان می‌توانید از تمام تمرین‌های ورزشی که به عنوان روش پیشگیری از آرتروز معرفی کردیم، بهره بگیرید. به مرور زمان با تقویت عضلات و کاهش فشار روی مفصل، مسلما درد و خیلی عوارض تا حدی کاهش پیدا می‌کند. با این حال اگر آسیب به زانو وسیع باشد، درمان قطعی آن جراحی خواهد بود.

درمان آرتروز زانو با پی آر پی

یکی از روش‌های جدیدی که امروزه در برخی کلینیک‌ها برای درمان آرتروز به کار می‌رود، تزریق پلاکت‌های غنی‌سازی‌شده است. با این کار تا حدی ممکن است از عوارض بیمار کاسته شود. به طور معمول این پلاکت‌ها مستقیما به درون مفصل زانو تزریق می‌شود.

درمان آرتروز زانو با پی آر پی

بهترین دکتر آرتروز زانو در تهران

در این مقاله انواع روش پیشگیری از آرتروز را به طور مفصل بررسی کردیم. از جمله این روش‌ها می‌توان به ورزش، کاهش وزن، تغییر عادات رفتاری و تغذیه سالم است. همچنین چندین تمرین ورزشی برای تقویت عضلات نزدیک به مفصل برای کاهش فشار روی آن معرفی کردیم. با این حال برای اینکه بتوانید از وضعیف مفصل خود اطلاع یابید، بهتر است به یک متخصص با تجربه مراجعه کنید. مسلما در جلسه مشاوره با پزشک، راهکارهای اختصاصی برای شما ارائه خواهد شد. در تهران دکتر شریف‌ زاده یکی از بهترین متخصصین با سال‌ها تجربه در این زمینه است. می‌توانید خیلی از راهکارهای پیشگیری و حتی درمانی را در جلسه مشاوره از ایشان دریافت کنید.

سوالات متداول مرتبط با پیشگیری از آرتروز

  • آیا برای پیشگیری از آرتروز در طب سنتی راهکاری وجود دارد؟

    طب سنتی بیشتر بر ماساژ درمانی و مصرف ترکیبات مغذی تاکید دارد. به منظور پیشگیری از بروز این مشکل می‌توانید روی برخی راهکارهای طب سنتی نیز حساب باز کنید.

  • آیا مصرف دارو درمان قطعی آرتروز محسوب می‌شود؟

    خیر، در صورت ابتلا به این مشکل باید جراحی صورت بگیرد. در حقیقت درمان قطعی آرتروز با جراحی میسر می‌شود.

  • آیا می‌توان به مصرف دارو به عنوان روش پیشگیری از آرتروز حساب باز کرد؟

    برخی از متخصصین ممکن است داروهای تقویتی و مکمل برای پیشگیری از آرتروز استفاده کنند. در این صورت می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک‌کننده باشد. اما مصرف خودسرانه آن‌ها نمی‌تواند کمکی به شما بکند.

  • برای پیشگیری از آرتروز چه باید کرد؟

    روش های پیشگیری از بیماری آرتروز شامل ورزش، تغذیه و زندگی سالم است. باید خیلی از رفتارهایی که سبب آسیب به مفصل می‌شود را تغییر دهید.

  • آیا روش‌های غیر جراحی درمان قطعی آرتروز محسوب می‌شود؟

    شاید اکثر روش‌های جراحی به عنوان یک روش موقت به منظور کاهش علائم ناشی از آرتروز محسوب شود. به همین دلیل بعد از مدتی امکان شروع عوارض وجود دارد. در این باره بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین روش‌ درمان را برای شما انتخاب کند.

  • چه مواد غذایی برای بیماران مبتلا به آرتروز مضر است؟

    بهتر است از مواد غذایی که حاوی کربوهیدارت زیاد است پرهیز کنید. همچنین مواد غذایی فراوری‌شده می‌تواند اثرات منفی آتروز را شدیدتر کند. به همین علت، باید در انتخاب رژیم غذایی خود دقت کنید.

  • در صورت مواجه با عوارض گوارشی پس از مصرف داروهای مسکن، چه کار کنیم؟

    بهتر است موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا دارویی با عوارض کم‌تر را جایگزین آن کند.

  • آیا درمان آرتروز همواره با جراحی صورت می‌گیرد؟

    خیر، خیلی از اوقات می‌توان با فیزیوتراپی و سایر روش‌ها، مشکلات ناشی از آرتروز را برطرف کرد.

دسته بندی : درمان های غیر جراحی آرتروز

اینستاگرام من را دنبال کنید

پیشنهاد میشود این مقالات هم بخوانید

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام آقای دکتر
    من مدتی میشه زانوی سمت چپم حین حرکت درد داره. رفتم پیش دکتر طب سنتی گفت احتمالا آرتروزه و باید یکسری داروهای گیاهی رو مصرف کنم
    می خواستم بدونم آیا واقعا آرتروز دارم و اینکه این داروها برای درمان تاثیر داره؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دکتر سید رضا شریف زاده | متخصص ارتوپدی و جراحی های فوق تخصصی زانو، لگن و آسیب های ورزشی

دکـتر سـیـد رضـا شــریـف زاده

مقالات مرتبط: