زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

2 دیدگاه
همه چیز درباره زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

تصور زندگی بعد از تعویض مفصل لگن برای خیلی از بیماران سخت و با سوالاتی همراه است. اما واقعیت آن است که عمل تعویض مفصل لگن می‌تواند با درمان مشکل بیمار، خیلی از عوارض ناشی از آن را برطرف کند. با این حال فرد باید به عنوان بخشی از مراقبت‌های پس از جراحی، در سبک زندگی خود تغییراتی اعمال کند.

به عنوان مثال رژیم غذایی فرد به خصوص در روزهای اولیه ممکن است کمی سبک‌تر انتخاب شود. همچنین برای کاهش فشار روی ناحیه جراحی، بیمار باید پوزیشن خواب خود را تغییر دهد. این موضوع درباره دستشویی‌رفتن فرد هم صدق می‌کند. تقویت عضلات لگن بعد از تعویض مفصل یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان برای افزایش موفقیت درمان انجام داد. در ادامه مقاله دکتر شریف‌زاده به تک تک سوالاتی که در رابطه با زندگی بعد از جراحی مفصل لگن در ذهن دارید، پاسخ خواهند داد.

بعد از عمل تعویض مفصل لگن چه باید کرد

به عنوان بخشی از اقدامات بعد از عمل تعویض مفصل لگن، باید یک‌سری از نکات را مدنظر قرار دهید. توجه کنید که رعایت هر یک از این موارد در زندگی بعد از تعویض مفصل لگن، می‌تواند در کاهش عوارض و افزایش دوام پروتز تاثیرگذار باشد. در ادامه این بخش به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل لگن

تصور اینکه پس از جراحی باید مصرف مواد غذایی برای دریافت انرژی را افزایش دهید، بسیار غلط است. اتفاقا برعکس، شما باید پس از درمان در رژیم غذایی خود تغییرات اساسی اعمال کنید. یکی از عواملی که سبب می‌شود مفصل لگن تحت فشار زیاد قرار بگیرد، وزن بیش از اندازه است. از این رو باید در زندگی بعد از تعویض مفصل لگن، برنامه غذایی خود را طوری انتخاب کنید که در کاهش وزن شما موثر باشد.

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل لگن

همچنین با توجه به نقش کلسیم و ویتامین D در سلامت استخوان و مفصل، بهتر است به سراغ مواد غذایی بروید که سرشار از این ترکیبات باشد. مصرف پروتئین به همین اندازه برای بدن و به ویژه استخوان مفید خواهد بود. توصیه بر آن است که در روزهای ابتدایی بیشتر از غذاهای سبک‌تر کمک بگیرید. این موضوع را هم مدنظر قرار دهید که برای کاهش زمان بهبودی، می‌توانید روی ترکیبات حاوی ویتامین C حساب ویژه‌ای باز کنید.

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

به طور معمول بیماران پس از یک یا 2 روز از بیمارستان مرخص و به خانه باز می‌گردند. با این حال دوره نقاهت و ریکاوری بعد از عمل تعویض مفصل لگن همچنان در خانه ادامه خواهد داشت. زندگی بعد از تعویض مفصل لگن اکثرا پس از حدود 3 تا 6 هفته به حالت عادی خود بر می‌گردد.

اما این مدت برای همه افراد یکسان نیست. ممکن است برخی از بیماران به دلایلی نظیر ابتلا به برخی مشکلات زمینه‌ای، دوره نقاهت طولانی‌تری را تجربه کنند. همچنین برخی دیگر بیماران با رعایت مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن، مدت بهبودی خود را حتی به کم‌تر از 3 هفته کاهش می‌دهند.

فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل لگن

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن مزایای بسیاری به همراه دارد. اولین مزیت آن این است که بیمار می‌تواند بهتر با نحوه حرکت مفصل آشنا شود. همچنین معمولا فیزیوتراپیست درباره نحوه انجام حرکات مختلف در خانه و بایدها و نبایدهای پس از درمان با بیمار صحبت خواهد کرد.

علاوه‌بر این با انجام حرکات مختلف در جلسات متعدد فیزیوتراپی، به خوبی می‌توان آمادگی جسمانی ایده‌آلی برای بیمار رقم زد. ناگفته نماند که فیزیوتراپی یکی از بهترین کارها برای بهبودی سریع‌تر و آمادگی بهتر برای انجام فعالیت‌های روزمره است. از این رو برای بازگشت سریع‌تر به روال عادی زندگی بعد از تعویض مفصل لگن، بهتر است چندین جلسه از خدمات فیزیوتراپی استفاده کنید.

تقویت عضلات لگن بعد از تعویض مفصل لگن

عضلات از جمله بافت‌هایی است که به صورت غیر مستقیم در سلامت مفصل اثر می‌گذارد. به همین علت زمانی که یک فرد با درد مفصلی به متخصص مراجعه می‌کند، خیلی از اوقات با انجام تمرین‌های ورزشی و تقویت عضلات اطراف می‌توان مشکل را برطرف کرد.

یکی از دلایلی که متخصصین انجام فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن را توصیه می‌کنند، همین است. در کنار فیزیوتراپی بیمار باید در طول زندگی بعد از تعویض مفصل لگن، با کمک تمرین‌های مختلف به تقویت این عضلات بپردازد. با قوی‌ترشدن عضلات باسن و اطراف لگن، دوام درمان نسبت به قبل افزایش خواهد یافت.

ورزش بعد از عمل تعویض مفصل لگن

وقت‌گذاشتن برای ورزش های بعد از تعویض مفصل لگن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فعالیت بدنی نه تنها در سلامت بدن شما مفید است، بلکه می‌تواند با تقویت عضلات در بهبود وضعیت شما پس از درمان تاثیرگذار باشد. علاوه‌بر این، انجام تمرین‌های ورزشی در افزایش انعطاف‌پذیری و محدوده حرکتی مفصل موثر خواهد بود. اما باید توجه کنید که برای انتخاب زمان شروع ورزش در زندگی بعد از تعویض مفصل لگن، با پزشک خود مشورت کنید.

دویدن بعد از تعویض مفصل لگن

به طور معمول در هفته‌های ابتدایی پس از درمان، عضلات و مفصل هنوز آمادگی لازم را برای دویدن نخواهد داشت. از این رو خیلی از متخصصین به بیماران توصیه می‌کنند ابتدا با فعالیت‌های سبک‌تر کار خود را آغاز کنند. پیاده روی بعد از تعویض مفصل لگن در ماه‌های ابتدایی درمان، گزینه مناسبی خواهد بود.

پس از حدود 4 تا 6 ماه بعد از جراحی، این امکان برای بیمار ایجاد می‌شود تا دویدن را به صورت تدریجی آغاز کند. با این حال بهتر است برای شروع چنین فعالیتی، حتما یک جلسه مشاوره با متخصص معالج خود تنظیم کنید.

دویدن بعد از تعویض مفصل

چند روز بعد از عمل لگن می‌توان راه رفت

خیلی از افراد پس از انجام جراحی دوست دارند هرچه سریع‌تر راه‌رفتن را آغاز و مفصل جدید خود را امتحان کنند. به طور معمول متخصصین نیز بیمار از چنین فعالیتی منع نمی‌کنند. با این حال برای راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن حدود 10 تا 14 روز باید صبر کرد.

معمولا برای کاهش فشار روی مفصل و کمک به آمادگی بهتر بیمار، استفاده از عصا در یک و حتی 2 ماه اول توصیه می‌شود. توجه به نکات مراقبتی متخصص برای بازگشت سریع‌تر به روال عادی زندگی بعد از تعویض مفصل لگن کمک‌کننده خواهد بود.

تمرینات کششی برای راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن

در ادامه می‌توانید با حرکات کششی برای شروع تمرین راه رفتن برای زندگی بعد از تعویض مفصل لگن تنها با یک صندلی در خانه آشنا شوید.

تمرین کششی روبه جلو

ابتدا یک صندلی مقابل خود قرار دهید تا بتوانید با هردو دست صندلی را بگیرید تا تعادل خود را هنگام اجرای حرکت حفظ کنید. سپس رو به صندلی بایستید (صندلی پشت به شماست) و پایی که متصل به مفصل لگن عمل شده شما است را رو به جلو حرکت دهید طوری که زانو شما صاف باشد. در ادامه پس از دو هفته که این ورزش را انجام دادید می‌توانید طبق نظر و نظارت پزشک معالج و یا فیزیوتراپ کمی حرکت را به کمک وصل کردن کش به دور پا سنگین‌تر کنید.

تمرین کششی روبه عقب

ابتدا مانند حرکت قبل یک صندلی مقابل خود قرار دهید اما این‌بار جای خودتان و صندلی را باهم عوض کنید تا صندلی تکیه گاه شما برای ایستادن باشد. سپس رو به صندلی بایستید (صندلی پشت به شماست) و پایی که متصل به مفصل لگن عمل شده شما است را رو به عقب حرکت دهید طوری که زانو شما صاف باشد. در ادامه پس از دو هفته که این ورزش را انجام دادید می‌توانید باهماهنگی و نظارت پزشک معالج و یا فیزیوتراپ کمی حرکت را به کمک وصل کردن کش به دور پا سنگین‌تر کنید.

تمرین کششی روبه پهلو

ابتدا یک صندلی کنار خود قرار دهید. سپس در کنار صندلی بایستید و پایی که متصل به مفصل لگن عمل شده شما است را به سمت چپ یا راست بکشید طوری که زانو شما صاف باشد. در ادامه پس از دو هفته که این ورزش را انجام دادید می‌توانید طبق نظر و نظارت پزشک معالج و یا فیزیوتراپ کمی حرکت را به کمک وصل کردن کش به دور پا سنگین‌تر کنید.

دوچرخه سواری بعد از عمل مفصل لگن

بعد از گذشت حدود 4 تا 6 ماه از عمل تعویض مفصل لگن می‌توانید ورزش های سبک را شروع کنید و دوچرخه سواری ثابت بهترین روش برای به حرکت انداختن و گرم کردن مفاصل جدید است. این ورزش حرکت مفاصل شما را به مرور زمان بهتر می‌کند. اوایل سعی کنید 10 دقیقه یا 15 دقیقه در روز دوچرخه سواری ثابت انجام دهید و زیر نظر پزشک معالج یا فیزیوتراپ، آرام آرام می‌توانید دوچرخه سواری را شروع کنید.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل لگن

انتخاب روش صحیح حین خواب نه تنها به کاهش بروز عوارضی نظیر درد در چند روز ابتدایی کمک می‌کند، بلکه در ماندگاری درمان تاثیرگذار خواهد بود. از این رو متخصصین غالبا پس از جراحی و حتی گاهی قبل از آن پوزیشن درست حین خواب را به بیمار توضیح می‌دهند.

با این کار فشار زیادی از روی مفصل حذف خواهد شد. بهترین وضعیتی که می‌توان حتی در دراز مدت و در طول زندگی بعد از تعویض مفصل لگن انتخاب کرد، درازکشیدن به پشت است. با این حال اگر در این وضعیت راحت نیستید، می‌توانید به پهلوی غیر جراحی خود دراز بکشید. بهتر است در این پوزیشن، از یک یا 2 بالشت در بین پاهای خود استفاده کنید.

دستشویی رفتن بعد از عمل تعویض مفصل لگن

در زندگی بعد از تعویض مفصل لگن معمولا بهتر است برای دستشویی از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید. این نوع سرویس بهداشتی برای بیماران با جراحی لگن گزینه بسیار خوبی است. ممکن است در روزهای ابتدایی حین خم و راست‌شدن با درد مواجه شوید که جای نگرانی ندارد. همچنین توصیه می‌شود حین این حرکت بیشتر از لگن غیرجراحی به عنوان تکیه‌گاه کمک بگیرید.

بالا رفتن از پله بعد از تعویض مفصل لگن

بالا رفتن از پله بعد از تعویض مفصل لگن

به طور معمول حین بالارفتن از پله فشار بسیاری روی مفصل زانو و لگن وارد می‌شود. به همین علت توصیه متخصصان آن است که تا حد امکان، در زندگی بعد از تعویض مفصل لگن از چنین فعالیتی بپرهیزید. با این حال اگر مجبور شدید از پله بالا بروید، بهتر است ابتدا از پای غیر جراحی کمک بگیرید. به علاوه توصیه می‌شود بیشتر وزن خود را روی نرده یا عصا بیندازید.

نشستن روی زمین بعد از تعویض مفصل لگن

نحوه نشستن بعد از تعویض مفصل لگن به این صورت است که کمر شما خیلی خم نباشد. به همین علت جایی بنشینید که بتوانید به دیوار یا بالشت تکیه دهید. همچنین بهتر است حدود 1 تا 2 ماه ابتدایی پس از درمان از نشستن روی زمین پرهیز کنید. در این مدت پوزیشن ایده‌آل حالت درازکشیده یا به صورت نشسته روی صندلی است.

رانندگی بعد از تعویض مفصل لگن

یکی از نقاط عطف در زندگی بعد از تعویض مفصل لگن هر فرد، بازگشت به رانندگی است. اینکه چه مدت باید از رانندگی به دور باشید، به میزان مراقبت و مدت دوره نقاهت شما بستگی دارد. اکثر بیماران قادر هستند بعد از حدود 4 تا 6 هفته به این فعالیت بپردازند. با این حال باید پوزیشن صحیح حین نشستن را به خوبی رعایت کنند؛ در غیر این صورت مشکلاتی برایشان ایجاد خواهد شد.

رانندگی بعد از تعویض مفصل لگن

محدودیت های بعد از تعویض مفصل لگن

اینکه تصور کنید در زندگی بعد از تعویض مفصل لگن محدودیت‌های بسیاری را تجربه خواهید کرد، اینطور نیست. با این حال بهتر است موارد زیر را به عنوان محدودیت‌های موقت جدی بگیرید:

  • بهتر است تا زمانی که متخصص مجوز نمی‌‌دهد، از استحمام پرهیز کنید.
  • تا مدتی از راه‌رفتن بدون عصا بپرهیزید.
  • انجام فعالیت‌های سنگین و به خصوص مواردی که روی مفصل فشار وارد می‌کند تا مدتی مجاز نیست.
  • خیلی سعی نکنید پاها را بالاتر از مفصل لگن بیاورید.
  • رانندگی تا چند هفته ابتدایی برای بیمار امکان‌پذیر نیست.
  • اگر در حالت نشسته پاها را روی یکدیگر بیندازید، روی مفصل لگن فشار و نیروی زیادی وارد می‌شود. از این رو بهتر است از چنین کاری پرهیز کنید.

بارداری بعد از تعویض مفصل لگن

بارداری بعد از تعویض مفصل لگن

برخی از بیماران و به ویژه خانم‌ها نگران این هستند که در زندگی بعد از تعویض مفصل لگن نتوانند باردار شوند. با این حال باید توجه کرد که بارداری پس از جراحی تعویض مفصل لگن بدون هیچ مشکلی امکان‌پذیر خواهد بود. اما برای اطمینان خاطر بیمار و متخصص، اکثرا توصیه بر آن است که اقدام برای بارداری را تا 2 سال پس از درمان به تعویق بیندازید.

بهترین جراح مفصل لگن در تهران

انتخاب یک متخصص زبده و ماهر برای انجام چنین درمان سنگینی و بازگشت به روال عادی زندگی بعد از تعویض مفصل لگن از اهمیت بسیاری برخوردار است. جدای از تخصص جراح، تجربه وی در انتخاب بهترین پروتز مفصل لگن از دیگر مواردی است که در موفقیت درمان تاثیرگذار خواهد بود. دکتر شریف‌زاده با سال‌ها سابقه درخشان در این حوزه، بیماران بسیاری در سال‌های اخیر با موفقیت درمان کرده‌اند.

ایشان همواره در طول درمان از بهترین تجهیزات و برندهای تولیدکننده پروتزهای مفصلی استفاده می‌کنند. همچنین برای شما این امکان را در نظر می‌گیرند تا بتوانید از هر طریقی که راحت باشید، نوبت مشاوره خود را رزرو کنید.

سوالات متداول درباره زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

  • کوهنوردی بعد از تعویض مفصل لگن مجاز است؟

    به طور معمول بهتر است از انجام چنین فعالیتی بعد از جراحی پرهیز کنید. اما با توجه به شرایط بیمار ممکن است پزشک اجازه کوهنوردی را صادر کند.

  • بهبودی کامل بعد از تعویض مفصل لگن چه زمانی حاصل می‌شود؟

    بهبودی نسبی معمولا در حد چند هفته حاصل می‌شود. اما اینکه بتوان گفت چه زمانی فرد به طور کامل بهبود می‌یابد، شاید بیش از یک سال به طول انجامد.

  • با درد بعد از تعویض مفصل لگن چه کنیم؟

    درد بعد از عمل تعویض مفصل لگن تا چند روز طبیعی است و برای تسکین آن باید از داروهای تجویزی کمک بگیرید.

  • لنگش بعد از عمل تعویض مفصل لگن طبیعی است؟

    به طور معمول با رعایت مراقبت‌های احتمال بروز این عارضه بسیار کم می‌شود. در صورت مشاهده برای دریافت مشاوره به متخصص خود رجوع کنید.

  • زندگی بعد از تعویض مفصل لگن مانند قبل بیماری می‌شود؟

    مسلما پروتز مورد استفاده مانند مفصل خود شما نخواهد بود. با این حال اگر از پروتز با کیفیت در یک عمل موفقیت‌آمیز استفاده شود، می‌تواند تا حد زیادی مشکلات شما را برطرف کند.

  • مراقبت بعد از تعویض مفصل لگن چه اهمیتی دارد؟

    رعایت این نکات علاوه‌بر کاهش بروز عوارض، در بهبودی سریع‌تر و افزایش دوام پروتز مفصل تاثیرگذار خواهد بود.

  • عوارض بعد از تعویض مفصل لگن طبیعی است؟

    بروز برخی از مشکلات مثل درد و تورم تا مدتی بعد از درمان طبیعی است. اما اینکه شاهد شیوع هر نوع عارضه‌ای باشید، اینطور نخواهد بود. به عنوان مثال عفونت در ناحیه زخم از جمله مشکلاتی است که نیاز به توجه جدی دارد.

  • انتخاب بهترین مارک پروتز لگن مهم‌تر از مهارت متخصص است؟

    مسلما مهارت جراح در موفقیت درمان تاثیر بیشتری دارد. این را هم در نظر بگیرید که معمولا متخصصین با تجربه و ماهر، از بهترین برندها برای درمان بیمار کمک می‌گیرند.

  • آیا متخصص در همه جراحی‌ها از یک برند پروتز لگن استفاده می‌کند؟

    خیر، همان‌طور که اشاره شد ممکن است نوع پروتز مدنظر متخصص توسط برند دلخواه جراح تولید نشود. به همین علت باید سراغ سایر مارک‌های موجود در بازار رفت.

  • بهترین مارک پروتز لگن کدام است؟

    پاسخ به این سوال به عوامل مختلف بستگی دارد. متخصص باید شرایط بیمار را بررسی کند و با توجه به شرایط او بهترین گزینه را به کار ببرد.

  • کدام نوع پروتز لگن گران‌تر است؟

    معمولا انواع سرامیک روی سرامیک با توجه به قیمت بالاتر متریال آن، از هزینه بیشتری برخوردار است.

  • چگونه متوجه بروز عفونت بعد از جراحی مفصل لگن شویم؟

    عفونت با علائمی همراه است. یکی از مهم‌ترین علائمی که با دیدن آن باید به بروز عفونت شک کنید، ترشح چرک است. همچنین گاهی اوقات ممکن است بوی نسبتا بدی از ناحیه زخم به مشام برسد.

  • درد تا چند روز ادامه دارد؟

    معمولا بسته به میزان مراقبت‌ها و شدت تهاجم به بافت، مدت درد متفاوت است. با این حال، بعد از چند روز باید شدت آن نسبت به قبل کم و کم‌تر شود. اگر این روند معکوس باشد، باید به متخصص برای بررسی علت آن رجوع کنید.

  • آیا نیاز است برای بررسی عوارض پس از جراحی به متخصص مراجعه کنیم؟

    علی‌رغم رعایت تمامی مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن، احتمال بروز برخی از عوارض نظیر خونریزی، تورم و حتی درد وجود دارد. به همین دلیل، خیلی نباید نگران بروز این مشکلات باشید. اما اگر عوارض دیگری نظیر عفونت ایجاد شود، حتما برای چکاپ بیشتر به مطب رجوع کنید.

  • قبل از مرخص شدن چه کار هایی را باید بتوانم انجام دهم؟

    قبل از مرخص شدن باید شما بتوانید خودتان از تخت بالا و پایین بروید، قادر به خوردن و آشامیدن و استفاده از سرویس بهداشتی باشید، کنترل مناسبی بر روی درد داشته باشید و بر تمرینات ورزشی تجویز شده برای خانه مسلط باشد.

  • بعد از جراحی تعویض مفصل لگن(هیپ) چکار کنم؟

    بعد از عمل یک تا 4 روز در بیمارستان می‌مانید. بعد از بهوش آمدن، از شما میخواهند که شروع به حرکت کنید. گاهی نیاز است که مدت کمی در مرکز فیزوتراپی نحوه‌ی صحیح انجام فعالیت‌های روزانه به شما آموزش داده شود.

  • آیا می‌توان بعد از عمل تعویض مفصل لگن به راحتی دستشویی کرد؟

    بله شما قبل از مرخص شدن باید توانایی انجام اینکار را داشته باشید. برای استفاده از سرویس بهداشتی (دستشویی) از صندلی توالت که نشیمن‌گاه بالایی دارد استفاده کنید.

  • عمل تعویض مفصل لگن را چه کسانی انجام می‌دهند؟

    کسانی که از ناحیه لگن احساس درد می‌کنند، افراد مسن یا جوانی که دچار شکستگی استخوان لگن یا فرسودگی لگن شده‌اند، کسانی که دارای غده یا تومور در مفصل لگن می‌باشند. احساس دردی که مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود، مثل حمام کردن، غذا درست کردن، انجام کارهای خانه و پیاده روی

  • عمل تعویض مفصل لگن سخت است؟

    نتیجه‌ی عمل جراحی تعویض مفصل لگن، با توجه به مهارت پزشکی جراح ارتوپد معمولا عالی می‌باشد عمل تعویض مفصل لگن با بیهوشی کامل یا بیهوشی از ناحیه ستون فقرات انجام می‌شود و پس از آن فرد باید احساس درد یا خشکی نداشته باشد.

  • قبل از جراحی تعویض مفصل لگن چکار کنم؟

    اگر دارویی مانند داروهای مکمل و گیاهی یا داروهایی بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. دو هفته قبل از عمل محل استراحت را مهیا کنید. همچنین مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند را قطع کنید.(مثل آسپرین، وارافین و…) اگر سیگاری هستید یا بیشتر از دو یا سه بار در هفته مشروبات الکلی مصرف می‌کنید پزشک را حتما در جریان قرار دهید. اگر به بیماری هایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، تبخال و… مبتلا شدید به پزشک اطلاع دهید و 6 الی 12 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

  • هزینه های جراحی تعویض مفصل لگن چقدر است؟

    هزینه‌های جراحی، بستگی به شرایطی که دارید متفاوت است. این شرایط شامل نوع عمل جراحی، بیماری‌های زمینه‌ای، مدت زمان بستری، وسیله مورد نیاز و بیمارستان محل بستری، متفاوت می‌باشد. بهتر است درباره این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

دسته بندی : تعویض مفصل لگن (هیپ)

اینستاگرام من را دنبال کنید

پیشنهاد میشود این مقالات هم بخوانید

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید