بهترین مارک پروتز لگن

بهترین مارک پروتز لگن

زمانی که مفصل بین استخوان ران و لگن دچار آسیب و مشکل می‌شود، متخصص نیاز دارد از یک پروتز مصنوعی برای درمان بیمار استفاده کند. خود این محصول در انواع متنوعی طراحی می‌شود تا بتواند در شرایط مختلف و برای بیماران گوناگون، کارایی داشته باشد. بهره‌گیری از بهترین مارک پروتز لگن در درمان‌هایی که نیاز به تعویض این مفصل است، از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. امروزه با فعالیت شرکت‌های مختلف از سراسر دنیا در حوزه پزشکی، پروتزهای متنوعی در بازار موجود است.

متخصص قادر خواهد بود از هر یک از این محصولات کمک بگیرد، اما باید توجه کرد که کیفیت و کارایی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه مقاله انواع پروتز لگن و بهترین مارک‌های موجود را به طور مفصل معرفی می‌کنیم. همچنین یکی از متخصصین فعال در زمینه تعویض مفصل لگن، مشاوره مفیدی را ارائه خواهند داد.

پروتز لگن چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه بهترین مارک پروتز لگن را معرفی کنیم، باید بدانید اصلا چنین پروتزی چیست و چه کارایی برای بیمار دارد. زمانی که مفصل لگن بیمار دچار مشکل می‌شود، حرکات فرد با اختلال مواجه خواهد شد. معمولا عوارضی نظیر درد حین انجام حرکات مختلف مفصل لگن ایجاد می‌شود.

در این شرایط با توجه به میزان آسیب واردشده به مفصل، متخصص تصمیم می‌گیرد یکی از انواع پروتز را برای جراحی تعویض لگن به کار ببرد. این محصولات برای آنکه با بافت‌های مختلف بدن سازگار باشد، باید از متریال ‌های مناسبی ساخته شود. برای اینکه بیمار بتواند از چنین پروتزی به عنوان مفصل استفاده کند، باید از ساختاری شبیه به آن برخوردار باشد. به همین علت معمولا پروتزهای مصنوعی خود از یک گوی و کاسه تشکیل می‌شود. البته این ساختار با توجه به نوع پروتز متفاوت خواهد بود.

پروتز لگن چیست و چه کاربردی دارد

بهترین مارک پروتز لگن

برندهای متنوعی در این سال‌ها در حال عرضه محصولات خود به بازارهای جهانی هستند. باید این موضوع را در نظر گرفت که کیفیت هر برند با دیگری متفاوت خواهد بود. در ادامه برخی از برترین برندهای هر کشور معرفی خواهیم کرد:

پروتز لگن با برند آلمانی

بایوتک یکی از نام‌ آشنا‌ترین برندهای آلمانی است که در زمینه ساخت انواع پروتز لگن، فعالیت دارد. این برند توانست با طراحی محصولات با کیفیت، پروتزهای خود را فراتر از آلمان و به تمام دنیا صادر کند. آسکولاپ و ایمپلنت کست از دیگر مارک‌ها مطرح آلمانی محسوب می‌شود که در برخی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برند آمریکایی، بهترین مارک پروتر لگن از نظر متخصصین

آمریکا کشوری است که در حوزه پزشکی و ساخت تجهیزات مختلف در دنیا پیشتاز است. به همین علت در جراحی‌های مختلف از برندهای گوناگون این کشور برای درمان بیماران استفاده می‌کنند. مارک‌های آمریکایی در ایران نیز تنوع بالایی دارد و به همین علت خیلی از متخصصین به سراغ آن‌ها می‌روند.

در حقیقت به دلیل دسترسی راحت‌تر جراح به چنین پروتزهایی و کیفیت فوق‌العاده‌ آن‌ها، امروزه در اکثر درمان‌ها از این برندها استفاده می‌شود. دپوی و زیمر هر دو از جمله مارک‌های آمریکایی مشهور محسوب می‌شوند که در این حوزه محصولات متنوعی طراحی می‌کنند.

علاوه‌بر لگن، این برندهای آمریکایی جزء بهترین مارک پروتز زانو و حتی سایر قسمت‌های بدن محسوب می‌شود. استرایکر از دیگر برندهایی است که در کشور آمریکا به عرضه محصولات خود به سراسر دنیا می‌پردازد.

برند آمریکایی، بهترین مارک پروتر لگن از نظر متخصصین

پروتز لگن با برند فرانسوی

فرانسه از دیگر کشورهایی است که برندهای تولیدکننده آن را می‌توان در لیست معرفی بهترین مارک پروتز لگن قرار داد. در صورتی که این محصولات در بازار ایران موجود باشد، تفاوت زیادی با پروتزهای آمریکایی ندارد. به همین علت در صورت در دسترس‌بودن، متخصصین نگرانی بابت استفاده از آن‌ها نخواهند داشت.

پروتز لگن با برندهای آسیایی

از برندهای آمریکایی و اروپایی که بگذرید، به مارک‌های آسیا و به خصوص منطقه شرق این قاره می‌‌رسید. 2 کشور مشهورتری که در این حوزه فعالیت گسترده‌تری انجام می‌دهند، چین و کره جنوبی هستند. میکروپورت و کرنتک به ترتیب دو برند از کشورهای چین و کره محسوب می‌شود که محصولات آن‌ها در برخی نقاط جهان طرفدار دارد.

انواع متریال پروتز لگن

از معرفی بهترین مارک پروتز لگن که بگذریم، این محصولات را معمولا در براساس متریالی که برای ساخت آن‌ها به کار می‌رود، به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌کنند. به طور معمول از ترکیب چند متریال برای ساخت قسمت‌های مختلف آن کمک می‌گیرند.

انواع پروتز لگن

پروتز لگن فلز روی پلی اتیلن (پروتزهای MoP)

مفصل لگن از 2 قسمت گوی و کاسه تشکیل می‌شود. هر یک از این اجزا را می‌توان با کمک متریال‌های مختلف طراحی کرد. یکی از انواع رایج پروتز لگن، استفاده از فلز برای گوی و پلی اتیلن برای جزء کاسه مانند آن است. به طور معمول از تیتانیوم برای قسمت فلزی آن استفاده می‌شود. این نوع فلز با بدن انسان سازگاری خوبی دارد و بیمار دچار مشکل نخواهد شد.

در کنار تیتانیوم، گاهی اوقات از کبالت کروم و حتی نیکل برای ساخت قسمت فلزی پروتز کمک می‌گیرند. این متریال‌ها خواص متفاوتی به پروتز می‌دهد. شاید بهترین گزینه‌ای که از نظر هزینه و کیفیت بتواند برای بیمار مناسب باشد، نوع فلز پلاستیک است. این محصولات معمولا از طول عمر خوبی برخوردار است و می‌توان از آن در آسیب‌های نسبتا وسیع استفاده کرد.

یکی از مشکلاتی که این نوع فلز دارد، تاثیر فلز روی پلاستیک است. در حقیقت به مرور زمان ممکن است با اصطکاکی که بین این 2 متریال وجود دارد، قسمتی از پلاستیک دچار سایش شود. گاهی اوقات حتی تکه‌های ریزی از قسمت پلاستیکی جدا می‌شود و در بدن به عنوان جسم خارجی شناخته خواهد شد. به همین سبب سلول‌های بدن به آن هجوم می‌برند و منجر به بروز التهاب‌ خواهد شد.

پروتز لگن سرامیک روی سرامیک (پروتزهای CoC)

اولین بار در سال 1970، هر 2 قسمت گوی و کاسه پروتز لگن را از سرامیک طراحی کردند. این نوع پروتز بیشتر به دلیل مشکلاتی که نوع فلز روی پلاستیک داشت، به بازار عرضه شد. این نوع پروتزها مقاومت بسیار خوبی نسبت به سایش دارد و می‌تواند حرکات مختلف مفصل لگن را بازسازی کند.

همچنین خصوصیت‌های سرامیک سبب می‌شود تا مشکلاتی نظیر دررفتگی استخوان کم‌تر اتفاق بیفتد. با این حال باید به این موضوع توجه کنید که هزینه چنین پروتزهایی بیشتر از نمونه قبلی است. همچنین گاهی اوقات بیماران از ایجاد صدای جیر جیر حین حرکت شکایت دارند که یکی از معایب آن محسوب می‌شود. البته چنین مشکلی در صورت استفاده از بهترین مارک پروتز لگن خیلی کم‌تر به چشم می‌آید.

پروتز لگن سرامیک روی پلی اتیلن (پروتزهای CoP)

بین پلاستیک و سرامیک اصطکاک بسیار کم‌تری نسبت به فلز و پلاستیک وجود دارد. به همین علت مشکل نمونه قبلی در این نوع پروتز تا حدودی برطرف شده است. در حقیقت سرامیک سطح بسیار صافی دارد که در بازسازی حرکات مفصل کمک‌کننده خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلاتی که نوع فلز پلاستیک دارد، ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بعضی از بیماران است. به همین علت در این افراد می‌توان از نوع سرامیک روی پلاستیک استفاده کرد تا دیگر چنین مشکلی ایجاد نشود. در سال‌های ابتدایی که این نوع به بازار عرضه شد، خاصیت شکنندگی بیشتری نسبت به انواع دیگر داشت. اما با گذشت زمان محصولات بسیار با کیفیت‌تری طراحی شد.

طول عمر پروتز لگن چه مدت است

طول عمر پروتز لگن چه مدت است؟

طول عمر درمان یکی از مسائل بسیار مهم برای بیماران است. به همین علت خیلی از آن‌ها هنگام مراجعه به متخصص درباره بهترین مارک پروتز لگن سوال می‌پرسند. نکته‌ای که باید در این باره مدنظر قرار دهند آن است که دوام چنین درمان‌هایی به مهارت متخصص و بیشتر از آن، به مراقبت‌های بیمار وابسته است. از این رو افرادی که پس از درمان مراقبت‌های مرتبط با جراحی را جدی می‌گیرند، برای مدت بیشتری از آن بهره خواهند برد.

مشاوره دکتر شریفزاده در انتخاب بهترین پروتز لگن

بیماران زمانی که به یک مطب برای مشاوره پیش از درمان مراجعه می‌کنند، از متخصص می‌خواهند تا یک برند را به عنوان بهترین مارک پروتز لگن معرفی کند. اما پاسخ به چنین سوالی بسیار گسترده است. خیلی از متخصصین معمولا با توجه به تجربه‌ای که در جراحی مفصل لگن دارند، سال‌ها از یک برند خاص استفاده کرده‌اند. به همین علت با محصولات آن برند آشنایی بیشتری دارند.

در حقیقت ستی که برای هر پروتز طراحی می‌شود، در برندهای مختلف متفاوت است. به همین علت متخصص بیشتر گزینه‌ای را انتخاب می‌کند که بیشتر با آن آشنا باشد. به‌ علاوه شاید یک برند در دنیا گزینه بهتری باشد، اما در کشور ما به دلایل مختلف عرضه نشود. از این رو متخصصین به این فاکتور هنگام انتخاب پروتز لگن توجه می‌کنند.

این را هم در نظر بگیرید که هر برند همیشه تمامی انواع پروتز مدنظر متخصص را تولید نمی‌کند. به همین علت حتی گاهی نوع مدنظر جراح در بازار موجود نخواهد بود. در این گونه از مواقع، پزشک به سراغ برندهای جایگزین آن خواهد رفت.

مشاوره دکتر شریفزاده در انتخاب بهترین پروتز لگن

اهمیت انتخاب بهترین برند پروتز لگن

در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره برندهای مختلف تولیدکننده پروتز لگن ارائه کردیم. هر یک از این برندها در شرایط مختلف ممکن است به عنوان بهترین مارک پروتز لگن معرفی شود. همچنین انواع مختلفی از این محصولات را براساس جنس آن‌ها معرفی کردیم.

سوالات متداول بهترین مارک پروتز لگن

  • کوهنوردی بعد از تعویض مفصل لگن مجاز است؟

    به طور معمول بهتر است از انجام چنین فعالیتی بعد از جراحی پرهیز کنید. اما با توجه به شرایط بیمار ممکن است پزشک اجازه کوهنوردی را صادر کند.

  • بهبودی کامل بعد از تعویض مفصل لگن چه زمانی حاصل می‌شود؟

    بهبودی نسبی معمولا در حد چند هفته حاصل می‌شود. اما اینکه بتوان گفت چه زمانی فرد به طور کامل بهبود می‌یابد، شاید بیش از یک سال به طول انجامد.

  • با درد بعد از تعویض مفصل لگن چه کنیم؟

    درد بعد از عمل تعویض مفصل لگن تا چند روز طبیعی است و برای تسکین آن باید از داروهای تجویزی کمک بگیرید.

  • لنگش بعد از عمل تعویض مفصل لگن طبیعی است؟

    به طور معمول با رعایت مراقبت‌های احتمال بروز این عارضه بسیار کم می‌شود. در صورت مشاهده برای دریافت مشاوره به متخصص خود رجوع کنید.

  • زندگی بعد از تعویض مفصل لگن مانند قبل بیماری می‌شود؟

    مسلما پروتز مورد استفاده مانند مفصل خود شما نخواهد بود. با این حال اگر از پروتز با کیفیت در یک عمل موفقیت‌آمیز استفاده شود، می‌تواند تا حد زیادی مشکلات شما را برطرف کند.

  • مراقبت بعد از تعویض مفصل لگن چه اهمیتی دارد؟

    رعایت این نکات علاوه‌بر کاهش بروز عوارض، در بهبودی سریع‌تر و افزایش دوام پروتز مفصل تاثیرگذار خواهد بود.

  • عوارض بعد از تعویض مفصل لگن طبیعی است؟

    بروز برخی از مشکلات مثل درد و تورم تا مدتی بعد از درمان طبیعی است. اما اینکه شاهد شیوع هر نوع عارضه‌ای باشید، اینطور نخواهد بود. به عنوان مثال عفونت در ناحیه زخم از جمله مشکلاتی است که نیاز به توجه جدی دارد.

  • انتخاب بهترین مارک پروتز لگن مهم‌تر از مهارت متخصص است؟

    مسلما مهارت جراح در موفقیت درمان تاثیر بیشتری دارد. این را هم در نظر بگیرید که معمولا متخصصین با تجربه و ماهر، از بهترین برندها برای درمان بیمار کمک می‌گیرند.

  • آیا متخصص در همه جراحی‌ها از یک برند پروتز لگن استفاده می‌کند؟

    خیر، همان‌طور که اشاره شد ممکن است نوع پروتز مدنظر متخصص توسط برند دلخواه جراح تولید نشود. به همین علت باید سراغ سایر مارک‌های موجود در بازار رفت.

  • بهترین مارک پروتز لگن کدام است؟

    پاسخ به این سوال به عوامل مختلف بستگی دارد. متخصص باید شرایط بیمار را بررسی کند و با توجه به شرایط او بهترین گزینه را به کار ببرد.

  • کدام نوع پروتز لگن گران‌تر است؟

    معمولا انواع سرامیک روی سرامیک با توجه به قیمت بالاتر متریال آن، از هزینه بیشتری برخوردار است.

  • چگونه متوجه بروز عفونت بعد از جراحی مفصل لگن شویم؟

    عفونت با علائمی همراه است. یکی از مهم‌ترین علائمی که با دیدن آن باید به بروز عفونت شک کنید، ترشح چرک است. همچنین گاهی اوقات ممکن است بوی نسبتا بدی از ناحیه زخم به مشام برسد.

  • درد تا چند روز ادامه دارد؟

    معمولا بسته به میزان مراقبت‌ها و شدت تهاجم به بافت، مدت درد متفاوت است. با این حال، بعد از چند روز باید شدت آن نسبت به قبل کم و کم‌تر شود. اگر این روند معکوس باشد، باید به متخصص برای بررسی علت آن رجوع کنید.

  • آیا نیاز است برای بررسی عوارض پس از جراحی به متخصص مراجعه کنیم؟

    علی‌رغم رعایت تمامی مراقبت ها بعد از تعویض مفصل لگن، احتمال بروز برخی از عوارض نظیر خونریزی، تورم و حتی درد وجود دارد. به همین دلیل، خیلی نباید نگران بروز این مشکلات باشید. اما اگر عوارض دیگری نظیر عفونت ایجاد شود، حتما برای چکاپ بیشتر به مطب رجوع کنید.

  • قبل از مرخص شدن چه کار هایی را باید بتوانم انجام دهم؟

    قبل از مرخص شدن باید شما بتوانید خودتان از تخت بالا و پایین بروید، قادر به خوردن و آشامیدن و استفاده از سرویس بهداشتی باشید، کنترل مناسبی بر روی درد داشته باشید و بر تمرینات ورزشی تجویز شده برای خانه مسلط باشد.

  • بعد از جراحی تعویض مفصل لگن(هیپ) چکار کنم؟

    بعد از عمل یک تا 4 روز در بیمارستان می‌مانید. بعد از بهوش آمدن، از شما میخواهند که شروع به حرکت کنید. گاهی نیاز است که مدت کمی در مرکز فیزوتراپی نحوه‌ی صحیح انجام فعالیت‌های روزانه به شما آموزش داده شود.

  • آیا می‌توان بعد از عمل تعویض مفصل لگن به راحتی دستشویی کرد؟

    بله شما قبل از مرخص شدن باید توانایی انجام اینکار را داشته باشید. برای استفاده از سرویس بهداشتی (دستشویی) از صندلی توالت که نشیمن‌گاه بالایی دارد استفاده کنید.

  • عمل تعویض مفصل لگن را چه کسانی انجام می‌دهند؟

    کسانی که از ناحیه لگن احساس درد می‌کنند، افراد مسن یا جوانی که دچار شکستگی استخوان لگن یا فرسودگی لگن شده‌اند، کسانی که دارای غده یا تومور در مفصل لگن می‌باشند. احساس دردی که مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود، مثل حمام کردن، غذا درست کردن، انجام کارهای خانه و پیاده روی

  • عمل تعویض مفصل لگن سخت است؟

    نتیجه‌ی عمل جراحی تعویض مفصل لگن، با توجه به مهارت پزشکی جراح ارتوپد معمولا عالی می‌باشد عمل تعویض مفصل لگن با بیهوشی کامل یا بیهوشی از ناحیه ستون فقرات انجام می‌شود و پس از آن فرد باید احساس درد یا خشکی نداشته باشد.

  • قبل از جراحی تعویض مفصل لگن چکار کنم؟

    اگر دارویی مانند داروهای مکمل و گیاهی یا داروهایی بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. دو هفته قبل از عمل محل استراحت را مهیا کنید. همچنین مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند را قطع کنید.(مثل آسپرین، وارافین و…) اگر سیگاری هستید یا بیشتر از دو یا سه بار در هفته مشروبات الکلی مصرف می‌کنید پزشک را حتما در جریان قرار دهید. اگر به بیماری هایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، تبخال و… مبتلا شدید به پزشک اطلاع دهید و 6 الی 12 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

  • هزینه های جراحی تعویض مفصل لگن چقدر است؟

    هزینه‌های جراحی، بستگی به شرایطی که دارید متفاوت است. این شرایط شامل نوع عمل جراحی، بیماری‌های زمینه‌ای، مدت زمان بستری، وسیله مورد نیاز و بیمارستان محل بستری، متفاوت می‌باشد. بهتر است درباره این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

دسته بندی : تعویض مفصل لگن (هیپ),مقالات ارتوپدی

اینستاگرام من را دنبال کنید

پیشنهاد میشود این مقالات هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید