جراحی تعویض مفصل لگن (هیپ)

12 دقیقه
199
جراحی تعویض مفصل لگن (هیپ)

در جراحی تعویض مفصل لگن (Hip Joint Replacement)، مفصل لگن (هیپ) با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود که به این بخش مصنوعی، پروتز گفته می‌شود. مفصل لگن، از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ که ممکن است در طی عمل جراحی هر دو بخش تعویض شود. این دو بخش شامل حفره‌ی لگن است؛ که قسمتی از استخوان لگن به نام استابولوم و انتهای فوقانی استخوان لگن یا سر لگن می‌باشد.

علت عمل تعویض مفصل لگن

اگر یکی یا هردو مفصل لگن شما آسیب دیده باشد، برای اینکه در انجام فعالیت‌های روزانه مثل پیاده روی یا لباس پوشیدن دچار مشکل نشوید یا مجبور نباشید دائما درد را تحمل کنید ناچار به انجام عمل جراحی مفصل لگن هستید. علت اصلی عمل تعویض مفصل لگن، کاهش درد ناشی از آرتروز است، که مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. بیشتر کسانی که جراحی مفصل لگن را انجام می‌دهند در سن 60 سالگی یا بیشتر هستند اما تعداد افراد جوان که عمل تعویض مفصل لگن را انجام داده اند نیز کم نمی‌باشد. درافراد جوان پروتز تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد و این باعث فرسودگی زودتر آن می‌شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد نیاز به تعویض مجدد وجود خواهد داشت.

علت عمل تعویض مفصل لگن

از دلایل اصلی انجام جراحی تعویض مفصل لگن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. احساس درد در ناحیه لگن در شب
  2. عدم تسکین درد از طریق سایر روشهای درمان
  3. احساس دردی که مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود، مثل حمام کردن، غذا درست کردن، انجام کارهای خانه و پیاده روی
  4. اگر هنگام راه رفتن نیاز به واکر یا عصا احساس شود
  5. شکستگی یا ترک خوردگی استخوان لگن، به همین دلیل جراحی تعویض مفصل در افراد مسن بیشتر است.
  6. وجود غده یا تومور در مفصل لگن

اجزای مفصل لگن مصنوعی

بهتر است قبل از عمل تعویض مفصل لگن، با بخش‌های مصنوعی مفصل لگن آشنا شوید. حفره که معمولا از یک فلز محکم تشکیل می‌شود، یک اتصال دهنده که داخل حفره قرار داده می‌شود که معمولا از جنس پلاستیک می‌باشد؛ اما اخیرا پزشکان از سرامیک و فلز هم به این منظور استفاده می‌کنند. این بخش حرکت لگن را نرم و راحت می‌کند. یک گوی سرامیکی یا فلزی که جایگزین بخش گرد قسمت بالایی استخوان لگن می‌شود. یک ساقه یا میله‌ی فلزی که به استخوان لگن چسبانده می‌شود تا مفصل لگن را ثابت نگه دارد.

اجزا مفصل لگن

نحوه عمل جراحی تعویض مفصل لگن

در حین عمل تعویض مفصل لگن، هیچ دردی احساس نمی‌کنید، عمل جراحی با دو روش بیهوشی انجام می‌شود. بیهوشی کامل، به این معنا که شما در حالت خواب به سر می‌برید و درد را حس نمی‌کنید. بیهوشی از ناحیه ستون فقرات به این ترتیب است که ماده‌ای در قسمت پشت شما تزریق می‌شود که از قسمت کمر به پایین بی حس می‌شود همچنین داروهایی در کنار آن استفاده می‌شود که به بیمار، حالت خواب آلودگی بدهد و یا حالتی ایجاد کند که شخص متوجه عمل تعویض مفصل لگن نشود.

بعد از انجام بیهوشی، پزشک برشی جهت باز شدن مفصل لگن از قسمت باسن ایجاد می‌کند و سپس بخش بالای لگن را جدا کرده و خارج می‌کند. حفره لگن را تمیز کرده و غضروفهای به جا مانده یا استخوان های آسیب دیده و یا مبتلا به آرتروز را خارج می‌کند. حفره جدید را سر جایش قرار می‌دهد و ساقه‌ی فلزی را به استخوان لگن متصل می‌کند. برای مفصل لگن جدید یک گوی با سایز مناسب قرار می‌دهد، کلیه بخش‌ها را کاملا محکم می‌کند و معمولا به وسیله چسب بهم می‌چسباند. ماهیچه ها و زرد پی اطراف مفصل لگن، را ترمیم می‌کند. عمل تعویض مفصل لگن حدود یک الی سه ساعت طول می‌کشد.

نتایج عمل تعویض مفصل لگن

نتیجه‌ی عمل جراحی تعویض مفصل لگن، با توجه به مهارت پزشکی جراح ارتوپد معمولا عالی می‌باشد و پس از آن فرد باید احساس درد یا خشکی نداشته باشد. برخی افراد ممکن است با عفونت، شل شدگی یا جابه‌جایی پروتز بعد از عمل مشکل پیدا کنند. معمولا بعد از حدود 20 سال از انجام عمل تعویض مفصل لگن پروتز شل و گشاد خواهد شد که در این صورت باید تعویض شود. درافراد جوان که فعالیت بیشتری انجام می‌دهند ممکن است پروتز دچار ساییدگی شود در چنین شرایطی باید قبل از گشاد شدن آن را تعویض کرد.

هر چند بعد از عمل قادر خواهید بود بسیاری از فعالیت ها را از سربگیرید ولی ممکن است مجبور باشید شیوه انجام آن ها را تغییر دهید. به عنوان مثال، ممکن است مجبور باشید شیوه های جدید خم شدن که در آن مفصل لگن جدید شما ایمن می‌ماند را یاد بگیرید. پیشنهادات ارائه شده که در ادامه به آن اشاره می‌کنم؛ به شما کمک می‌کند در عین حالی که روال عادی زندگی روزانه خود را با خیال راحت از سرمی‌گیرید از مفصل لگن جدید خود هم لذت ببرید.

نکات قبل از تعویض مفصل لگن

نکات قبل از عمل تعویض مفصل لگن

اگر دارویی مانند داروهای مکمل و گیاهی یا داروهایی بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. دو هفته قبل از عمل محل استراحت را مهیا سازید. همچنین، توصیه می‌شود که مصرف داروهایی مثل اسپرین که باعث رقیق شدن خون می‌شود را قطع کنید یا داروهایی که رقیق کننده‌ی خون هستند.(مثل وارفارین و …)

درخصوص داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید

مصرف داروهایی مثل انبرل، متوترکسات که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند و باعث می‌شوند به راحتی مبتلا به عفونت شوید را قطع کنید. با پزشک در مورد داروهایی که در روزهای قبل و بعد از عمل جراحی می‌توانید به مصرفشان ادامه دهید صحبت کنید. در صورتی که به دیابت، بیماری قلبی یا از این قبیل بیماری‌ها مبتلا هستید جراح از شما می‌خواهد که با پزشکی که تحت درمان ایشان هستید ملاقات داشته باشید.

به این موارد قبل از عمل توجه کنید

اگر بیشتر از دو یا سه بار در هفته مشروبات الکلی مصرف می‌کنید پزشک را در جریان قرار دهید. همچنین اگر سیگاری هستید لازم است مصرف سیگار را ترک کنید، زیرا سیگار کشیدن سرعت ترمیم زخم را کاهش می‌دهد. قبل از عمل تعویض مفصل لگن اگر به بیماری هایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، تبخال و… مبتلا شدید به پزشک اطلاع دهید و 6 الی 12 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

نکات بعد از عمل تعویض مفصل لگن

بعد از عمل جراحی تعویض مفصل، ممکن است نیاز باشد که یک یا چهار روز در بیمارستان بمانید. پس از به هوش آمدن و بازیابی مجدد و بهبودی، بلافاصله از شما تقاضا می‌شود که شروع به حرکت و راه رفتن کنید. همچنین گاهی نیاز است که مدت زمان کوتاهی در مرکز فیزوتراپی نحوه‌ی صحیح انجام فعالیت‌های روزانه به شما آموزش داده شود.

کار های قبل از عمل

برای مرخص شدن از بیمارستان باید در چه وضعیتی باشیم؟

بستری در بیمارستان به طور معمول از یک تا چهار روز طول خواهد کشید که این بستگی به سرعت بهبودی دارد. قبل از مرخص شدن از بیمارستان، باید به چند هدف دست یافته باشید مانند:

  1. خودتان از تخت بالا و پایین بروید.
  2. کنترل مناسبی بر درد داشته باشید.
  3. قادر به خوردن، آشامیدن و استفاده از دستشویی باشید.
  4. راه رفتن با استفاده از یک وسیله کمکی (عصا، واکر یا عصای زیر بغل) روی یک سطح صاف و توانایی بالا و پایین رفتن از دو یا سه پله.
  5. توانایی انجام تمرینات ورزشی تجویز شده برای خانه
  6. درک هرگونه اقدامات احتیاطی که در رابطه با مفصل لگن به شما ارائه شده است؛ برای جلوگیری از آسیب دیدگی و تضمین بهبودی مناسب. اگر هنوز به اهداف فوق دست نیافته اید ممکن است رفتن مستقیم به خانه بعد از مرخصی برای شما خطر داشته باشد. در چنین صورتی ممکن است شما را به طور موقت به یک مرکز توانبخشی یا مرکز تخصصی پرستاری انتقال دهند.

عوارض بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن

هنگامی که مرخص می‌شوید تیم پزشکی درمانی شما اطلاعاتی را برای کمک به بهبود شما در خانه ارائه می‌دهد. احتمال وجود عوارض بسیار پایین است. کارکنان بیمارستان عوارض احتمالی را مطرح و علامت‌های هشداردهنده عفونت یا لخته شدن خون را همراه با شما مرور و بررسی خواهند کرد.

1. عفونت احتمالی بعد از جراحی

ممکن است عفونت سطحی باشد و در زخم ایجاد شود یا عمقی باشد و در اطراف پروتز بوجود آید. همچنین ممکن است عفونت در حالی که فرد در بیمارستان است یا بعد از اینکه به خانه می‌رود اتفاق بیوفتد یا حتی سال ها بعد بوجود آید. عفونت های خفیف زخم عموما با آنتی بیوتیک ها درمان می‌شوند ولی ممکن است عفونت های عمده یا عمقی به جراحی دیگر و برداشتن پروتز نیاز داشته باشند. هر نوع عفونتی در بدن می‌تواند به مفصل تعویض شده گسترش یابد.

علائم هشدار دهنده عفونت عبارتند از:

  1. تب مداوم (بالای 100 درجه فارنهایت)
  2. لرز شدید
  3. افزایش قرمزی، حساسیت به لمس یا تورم زخم
  4. بیرون آمدن چرک و ترشحات از زخم
  5. افزایش درد هم در هنگام فعالیت و هم استراحت

2. لخته های خون در رگ های پا یا در لگن

ممکن است لخته های خون در رگ های پا یا در لگن تشکیل شوند. لخته شدن خون در رگ های پا یا لگن از شایع ترین عوارض جراحی تعویض مفصل لگن است. این لخته ها در صورت جدا شدن و رفتن به ریه ها می‌توانند زندگی فرد را تهدید کنند. جراح ارتوپد یک برنامه پیشگیری را تعیین می‌کند که ممکن است شامل داروهای رقیق‌کننده خون، شلنگ پشتیبانی، پوشش تورم پا، تمرینات پمپ مچ پا و موبیلیزاسیون زودهنگام باشد.

علائم لخته شدن خون در رگ ها

علائم هشداردهنده لخته شدن خون که باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • درد در ناحیه پا و ماهیچه ساق پا که ارتباطی با جای برش ندارد
  • حساس شدن به لمس و قرمزی بالا یا پایین مفصل زانو
  • تورم شدید ران، ساق پا، مچ پا یا کف پا

درموارد خیلی نادر ممکن است لخته خون به سمت ریه ها حرکت کند و باعث تهدید زندگی شخص شود.

علائم حرکت لخته خون به سمت ریه ها عبارتند از:

  • کوتاه شدن نفس ها
  • شروع ناگهانی درد در قفسه سینه
  • متمرکز شدن درد قفسه سینه در یک نقطه با سرفه کردن
  • در صورت داشتن هر یک از علائم فوق، فورا به پزشک اطلاع دهید.

3. نابرابری طول پاها

گاهی ممکن است بعد از تعویض مفصل لگن احساس کنیم یک پا بلندتر یا کوتاه تر از دیگری است. جراح ارتوپد همه تلاش خود را خواهد کرد تا طول پاهای بیمار را با هم برابر کند ولی ممکن است پا را کمی بلندتر یا کوتاه تر کند تا ثبات و بیومکانیک مفصل لگن را به حداکثر برساند. ممکن است برخی بیماران بعد از عمل جراحی با استفاده از کفی های بلند کننده قد احساس راحتی بیشتری کنند.

4. دررفتگی

دررفتگی هنگامی اتفاق می‌افتد که سر گوی مانند مفصل از حفره آن بیرون می‌آید. خطر دررفتگی در چند ماه اول بعد از جراحی یعنی هنگامی که بافت ها در حال بهبودی هستند بیشتر است؛ در کل دررفتگی شایع نیست. اگر سر گوی مانند از حفره بیرون بیاید، معمولا می‌توان با جا اندازی بسته بدون نیاز به جراحی دیگر آن را به محل خود بازگرداند. در موقعیت هایی که مفصل لگن همچنان دچار دررفتگی می‌شود، ممکن است باز هم به جراحی نیاز باشد.

5. شل شدن و ساییدگی پروتز

ممکن است در طول سال‌ها پروتز مفصل لگن ساییده یا شل شود. چنین چیزی در اکثر موارد ناشی از فعالیت های روزانه است همچنین می‌تواند ناشی از نازک شدن بیولوژیکی استخوان باشد که به آن استئولیز می‌گویند. اگر شل شدن پروتز دردناک باشد ممکن است به جراحی دومی که جراحی اصلاحی نامیده می‌شود نیاز باشد.

6. عوارض دیگر

آسیب عصبی و آسیب عروق خونی، خونریزی و سفتی از عوارض دیگری هستند که می‌توانند ایجاد شوند. بعد از جراحی در تعداد کمی از بیماران مقداری از درد همچنان وجود دارد یا درد جدیدی بوجود می‌آید.

اقدامات بهبودی کامل، در خانه بعد از عمل جراحی تعویض مفصل هیپ

از چند روز تا چند هفته بعد از مرخص شدن، در هر جایی از خانه به قدری کمک نیاز خواهید داشت. قبل از عمل جراحی، با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک پرستار هماهنگ کنید تا در خانه به شما کمک کند.

مراقبت از بیمار در خانه

مراقبت از بیمار در خانه

نکات زیر که می‌توان پیش از عمل به آن ها پرداخت می‌توانند برگشت شما به خانه را راحت تر کنند. مبلمان را طوری بچینید که بتوانید با عصا، واکر یا عصای زیر بغل (لابلای آن ها) حرکت کنید. می‌توانید به طور موقت اتاق‌ها را تغییر دهید (مثلا اتاق نشیمن را اتاق خواب کنید) تا استفاده از پله ها را به حداقل برسانید. اشیایی که غالبا از آن ها استفاده می‌کنید، (مثل تلفن، کنترل تلویزیون، عینک، پارچ و لیوان، مطالبی که می‌خوانید و داروها) را جایی قرار دهید که به آسانی به آن ها دسترسی داشته باشید به طوری که برای دسترسی به آن ها مجبور نباشید بلند یا خم شوید.

هر گونه فرش تکه ای یا پادری که می‌تواند منجر به لیز خوردن شما شود را جمع کنید. سیم های برق اطراف محیط اتاق را هم با احتیاط ببندید. یک صندلی خوب بگیرید که سفت بوده کف آن ازحد متوسط بالاتر باشد. این نوع صندلی نسبت به صندلی های کوتاه و نرم ایمن تر و راحت تر است. یک صندلی حمام، یک میله برای گرفتن و توالتی که نشیمنگاه آن بالا می‌رود در حمام قرار دهید. از وسایل کمکی مانند پاشنه کش دسته بلند، اسفنج دسته بلند و ابزاری برای گرفتن یا قلابی برای دسترسی به اشیا استفاده کنید تا از زیاد خم شدن اجتناب کنید.

نکاتی درباره مراقبت از زخم

در طول دوره بهبودی در خانه این راهنمایی‌ها را دنبال کنید تا از زخم خود مراقبت کرده به جلوگیری از عفونت آن کمک کنید. محل زخم را خشک و تمیز نگاه دارید. در بیمارستان برای روی زخم از پانسمان استفاده می‌شود که این پانسمان باید در مواقع لازم عوض شود. قبل از ترک بیمارستان بخواهید شما را درمورد چگونه عوض کردن پانسمان راهنمایی کنند. درمورد اینکه برای شستشو یا حمام کردن چقدر باید صبر کنید از دستور پزشک پیروی کنید. اگر زخمتان قرمز به نظر می‌رسد یا خروج ترشحات از آن شروع شده است فورا به پزشک خود اطلاع دهید. چنین چیزی می‌تواند نشانه عفونت باشد.

آیا بعد از عمل جراحی مفصل لگن تورم دارم؟

برای 3 تا 6 ماه بعد از عمل جراحی تعویض مفصل انتظار تورم خفیف تا متوسط را داشته باشید. برای کاهش تورم، پای خود را کمی بالا ببرید یا از یخ استفاده کنید. پوشیدن جوراب های فشرده سازی هم می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. اگر تورمی جدید یا شدید را تجربه می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا چنین چیزی می‌تواند علامت هشداردهنده لخته شدن خون باشد.

چه دارو هایی در خانه مصرف کنم؟

همه داروها را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. داروهایی که در خانه باید مصرف کنید می‌توانند شامل قرص های ضد درد مخدر و غیر مخدر، رقیق کننده های خون خوراکی یا تزریقی، داروهای مسهل و ضد تهوع باشند. حتما با پزشک خود درمورد همه داروهایتان حتی داروهایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند، مکمل ها و ویتامین ها صحبت کنید. پزشک به شما خواهد گفت که مصرف کدام داروهایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند در حین مصرف داروهای ضد دردی که تجویز شده اند خطری ندارد.

جلوگیری از گسترش عفونت باکتریایی

جلوگیری از گسترش هرگونه عفونت باکتریایی در محل مفصل مصنوعی از اهمیتی خاص برخوردار است. ممکن است پزشک توصیه کند که هرگاه احتمال عفونت باکتریایی افزایش می‌یابد مثلا هنگامی که به دندانپزشکی می‌روید آنتی بیوتیک مصرف کنید. پیش از اینکه به دندانپزشکی بروید حتما با پزشک خود صحبت کنید و به دندانپزشک هم اطلاع دهید که عمل تعویض مفصل لگن انجام داده اید. همچنین اگر بخواهید می‌توانید یک کارت هشدارهای پزشکی را همراه داشته باشید تا در صورت بروز شرایط اورژانسی پرسنل پزشکی بدانند که شما مفصل مصنوعی دارید.

دارو های مورد نیاز بیمار

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی لگن

تا زمانی که از بیمارستان به خانه بروید باید مطابق یک رژیم غذایی نرمال غذا بخورید. ممکن است پزشک شما را به مصرف مکمل های آهن و ویتامین توصیه کند. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که در صورت مصرف داروهای خاص رقیق کننده خون همچون وارفارین (کومادین) از مصرف مکمل هایی که حاوی ویتامین K هستند و غذاهای سرشار از ویتامین K بپرهیزید. غذاهای سرشار از ویتامین K عبارتند از کلم بوکلی، گل کلم، کلم بروکسل، جگر، لوبیا سبز، نخود، عدس، دانه های سویا، روغن سویا، اسفناج، کلم پیچ، کاهو، شلغم، کلم و پیاز. به نوشیدن زیاد مایعات ادامه دهید ولی سعی کنید مصرف قهوه را محدود کرده از مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید. (به علاوه) باید همچنان مراقب وزن خود باشید تا از وارد کردن فشار بیشتر به مفصل جلوگیری کنید.

چگونه فعالیت های عادی(روزمره) را شروع کنم؟

هنگامی که به خانه می‌روید باید فعال بمانید. راهش این است که زیاد و زود فعالیت نکنید. در حالی که انتظار روزهایی خوب را دارید باید بهبودی تدریجی خود در طول زمان را ملاحظه کنید. به طور کلی راهنمایی های زیر را بکار بگیرید:

  • تحمل وزن: در مورد استفاده از عصا، واکر یا عصای زیر بغل و زمانی که می‌توانید وزن خود را روی پاهایتان قرار دهید مطابق با دستورات خاص پزشک عمل کنید. بسته به نوع تعویض مفصل لگن که متحمل شده اید و دستورات پزشک ممکن است تحمل کامل وزن توسط مفصل بلافاصله امکان پذیر باشد یا تا چند هفته به تاخیر بیفتد.
  • رانندگی: در بیشتر موارد، زمانی که دیگر داروهای ضد درد مخدر مصرف نمی‌کنید و قدرت و عکس العمل های شما به وضعیت نرمال برگشته اند از سرگرفتن رانندگی خطری ندارد. پزشک در تشخیص اینکه چه هنگام از سرگرفتن رانندگی بی‌خطر است به شما کمک خواهد کرد.
  • فعالیت جنسی: لطفا درمورد اینکه چه هنگامی می‌توانید مجددا فعالیت جنسی خود را با خیال راحت شروع کنید با پزشک مشورت کنید. ممکن است قادر باشید. ظرف چند هفته بعد از عمل جراحی فعالیت جنسی خود را از نو آغاز کنید.
  • وضعیت خوابیدن: بسته به (نوع) عمل جراحی، ممکن است پزشک از شما بخواهد که از خوابیدن در وضعیت هایی خاص اجتناب کنید و تا مدت زمانی طولانی در حالی که یک بالش بین پاهایتان قرار می‌دهید بخوابید. از پزشک خود بپرسید که خوابیدن در کدام وضعیت ها بی خطر تر بوده برای شما مناسب تر است.
  • بازگشت به سر کار: بسته به نوع فعالیت هایی که سر کار انجام می‌دهید و سرعت بهبودی، ممکن است چند هفته زمان ببرد تا بتوانید به سر کار برگردید. پزشک به شما خواهد گفت که از سر گرفتن فعالیت های کاری عادی چه زمانی خطری ندارد.

ورزش و تمرینات ورزشی بعد از عمل مفصل لگن

برای حداقل دو ماه بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن به انجام تمرینات ورزشی که فیزیوتراپیست تجویز کرده است ادامه دهید. در برخی موارد ممکن است پزشک دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت را برای حفظ قدرت و ثبات ماهیچه ها و منعطف نگاه داشتن مفصل لگن توصیه کند. به محض اینکه پزشک اجازه دهد می‌توانید به بسیاری از فعالیت های ورزشی که پیش از تعویض مفصل لگن خود از آن ها لذت می‌بردید بازگردید مثلا: هر چقدر می‌خواهید پیاده روی کنید ولی به خاطر داشته باشید که پیاده روی جایگزین تمرینات ورزشی که پزشک یا فیزیوتراپیست تجویز کرده اند نیست.

شنا برای بعد از تعویض کامل مفصل لگن یک فعالیت عالی و سبک به شمار می‌آید، که می‌توانید به محض کشیدن بخیه ها و خوب شدن زخم آن را شروع کنید. به طور کلی، فعالیت های سبک مرتبط با تناسب اندام مانند گلف، دوچرخه سواری و یک بازی سبک و کم حجم تنیس فشار کمتری به مفصل لگن وارد می‌کنند و نسبت به فعالیت های سنگینی مانند آهسته دویدن، راکت بال و اسکی ارجحیت دارند.

بایدها و نبایدها برای محافظت از مفصل جدید لگن

بایدها و نبایدها (اقدامات احتیاطی) بسته به شیوه جراحی پزشک فرق می‌کنند. پزشک و فیزیوتراپیست لیستی از بایدها و نبایدها را به شما ارائه می‌دهند که باید آن ها را دررابطه با مفصل جدید لگن خود، به خاطر داشته باشید. این اقدامات احتیاطی از دررفتگی مفصل جدید جلوگیری کرده بهبودی مناسب آن را تضمین می‌کنند. برخی از معمول ترین این اقدامات احتیاطی عبارتند از:

برای محافظت از مفصل جدید لگن چه کار هایی انجام ندهیم؟

  1. برای حداقل 6 تا 8 هفته پاهایتان را روی هم نیندازید.
  2. زانویتان را بیشتر از لگن بالا نبرید.
  3. هنگامی که نشسته اید یا دارید می‌نشینید به جلو خم نشوید.
  4. در حالی که نشسته اید سعی نکنید چیزی را از زمین بلند کنید.
  5. هنگامی که به پایین خم می‌شوید پاهایتان را بیش از اندازه به هم نزدیک یا از هم باز نکنید.
  6. هنگامی که در رختخواب دراز کشیده اید برای اینکه پتو را روی خود بکشید دستتان را دراز نکنید.
  7. بیش از نود درجه (به سمت پایین) خم نشوید

برای محافظت از مفصل جدید لگن چه کار هایی انجام بدهیم؟

  1. پاها را در حالتی نگاه دارید که روی پاها به سمت بالا باشد.
  2. هنگامی که می‌نشینید یا می‌ایستید پایی که مفصل آن عمل شده را در مقابل نگاه دارید.
  3. در آشپزخانه از چهارپایه های بلند استفاده کنید.
  4. روی پای جراحی شده (طرف بد) زانو بزنید.
  5. برای کاهش درد و تورم از یخ استفاده کنید ولی به خاطر داشته باشید که یخ پوست را بی حس می‌کند. بنابراین یخ را مستقیما روی پوست نگذارید؛ از یک بسته
  6. یخ استفاده کنید یا آن را در یک حوله مرطوب بپیچید.
  7. پیش از تمرینات ورزشی از گرما دادن استفاده کنید تا به (افزایش) دامنه حرکت کمک کنید. (برای این کار) به مدت 15 تا 20 دقیقه از یک پد گرمایی یا حوله گرم و
  8. مرطوب استفاده نمایید.
  9. اگر ماهیچه ها درد گرفتند تمرین ها را کاهش دهید ولی انجام دادن آن ها را متوقف نکنید!

هزینه تعویض مفصل لگن چقدر است؟

هزینه های تعویض مفصل لگن، بستگی به شرایطی که دارید متفاوت است. این شرایط شامل نوع عمل جراحی، بیماری های زمینه ای، مدت زمان بستری، وسیله مورد نیاز و بیمارستان محل بستری، متفاوت می‌باشد. بهتر است در این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن

دکتر خوب برای عمل جراحی تعویض مفصل لگن (هیپ)

برای موفقیت آمیز بودن عمل جراحی و دوره بهبودی، انتخاب جراح ارتوپد خوب بسیار حائز اهمیت است. ملاحظات لازم به هنگام انتخاب جراح ارتوپد و برنامه ریزی درمورد زمان جراحی تعویض مفصل لگن:

  • تجربه: جراح به چه مدت کار کرده است؟در چه رشته هایی؟ چند عمل تعویض مفصل لگن انجام داده است؟ چند عملدر طول سال انجام می‌دهد؟
    صحبت با پزشک خانوادگی: از پزشک مراقبت های اولیه خود بخواهید تا بر اساس تجربه خود در امر ارجاع بیماران دیگر، شما را به یک جراح محلی که در نظر دارد ارجاع دهد.
  • صحبت با دوستان: از افرادی که می‌شناسید بپرسید که در موارد نیاز به ارتوپدی به چه جراحی مراجعه کرده اند. امروزه جراحی های آرترز و تعویض مفصل متداول هستند پس به احتمال زیاد ار قبل فردی را می‌شناسید که در این زمینه دارای تجربیات دست اول است. (البته به طور کامل به این اطلاعات تکیه نکنید زیرا حتی جراحان کم تجربه تر هم تعدادی مشتری راضی دارند!)
  • تحصیلات: تحصیلات، مدارج علمی، آموزش ها و دوره های فلوشیپ جراح را ارزیابی کنید. حوزه هایی که در آن مطالعاتی را انجام داده و بورد های تخصصی که دریافت کرده یا واجد شرایط دریافت آن است را هم مورد ملاحظه قررا دهید.
  • نوشتن سوالات و حصول اطمینان از پرسیدن آن ها: از اینکه از پزشک درمورد تجربه و صلاحیت او سوال کنید نترسید و احساس ناراحتی نکنید و از پرسیدن همه سوالاتی که ممکن است که درمورد بیماری خود و گزینه های جراحی داشته باشید اطمینان حاصل کنید. هر جراح خوبی برای درک نگرانی های بیمار خود و پاسخ دادن به کلیه سوالات وی وقت می‌گذارد تا مطمئن شود که بیمار اعمال جراحی و خطرات آن ها را درک کرده است.
  • به احساس خود اعتماد کنید: اگر از مشورت یا جلسه اولیه با یک جراح بیرون آمدید و به هر دلیلی احساس کردید که به آن جراح مطمئن نیستید، به خودتان اعتماد کنید و به جستجو کردن درمورد جراح مناسب برای خود ادامه دهید.

سوالات متداول جراحی تعویض مفصل لگن

  • قبل از مرخص شدن چه کار هایی را باید بتوانم انجام دهم؟

    قبل از مرخص شدن باید شما بتوانید خودتان از تخت بالا و پایین بروید، قادر به خوردن و آشامیدن و استفاده از سرویس بهداشتی باشید، کنترل مناسبی بر روی درد داشته باشید و بر تمرینات ورزشی تجویز شده برای خانه مسلط باشد.

  • بعد از جراحی تعویض مفصل لگن(هیپ) چکار کنم؟

    بعد از عمل یک تا 4 روز در بیمارستان می‌مانید. بعد از بهوش آمدن، از شما میخواهند که شروع به حرکت کنید. گاهی نیاز است که مدت کمی در مرکز فیزوتراپی نحوه‌ی صحیح انجام فعالیت‌های روزانه به شما آموزش داده شود.

  • آیا می‌توان بعد از عمل تعویض مفصل لگن به راحتی دستشویی کرد؟

    بله شما قبل از مرخص شدن باید توانایی انجام اینکار را داشته باشید. برای استفاده از سرویس بهداشتی(دستشویی) از صندلی توالت که نشیمنگاه بالایی دارد استفاده کنید.

  • زندگی بعد از تعویض مفصل لگن چگونه است؟

    بسیار عالی است و شما می‌توانید طبق روال سابق تمام کارهای روزانه و عادی خود را انجام دهید اما اگر نیاز باشد باید طبق رعایت اصول جدید کارهای روزانه را انجام دهید که مفصل جدید شما سالم تر بماند.

  • عمل تعویض مفصل لگن را چه کسانی انجام می‌دهند؟

    کسانی که از ناحیه لگن احساس درد می‌کنند، افراد مسن یا جوانی که دچار شکستگی استخوان لگن یا فرسودگی لگن شده‌اند، کسانی که دارای غده یا تومور در مفصل لگن می‌باشند. احساس دردی که مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود، مثل حمام کردن، غذا درست کردن، انجام کارهای خانه و پیاده روی

  • عمل تعویض مفصل لگن سخت است؟

    نتیجه‌ی عمل جراحی تعویض مفصل لگن، با توجه به مهارت پزشکی جراح ارتوپد معمولا عالی می‌باشد عمل تعویض مفصل لگن با بیهوشی کامل یا بیهوشی از ناحیه ستون فقرات انجام می‌شود و پس از آن فرد باید احساس درد یا خشکی نداشته باشد.

  • قبل از جراحی چکار کنم؟

    اگر دارویی مانند داروهای مکمل و گیاهی یا داروهایی بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. دو هفته قبل از عمل محل استراحت را مهیا کنید. همچنین مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند را قطع کنید.(مثل آسپرین، وارافین و…) اگر سیگاری هستید یا بیشتر از دو یا سه بار در هفته مشروبات الکلی مصرف می‌کنید پزشک را حتما در جریان قرار دهید. اگر به بیماری هایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، تبخال و… مبتلا شدید به پزشک اطلاع دهید و 6 الی 12 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

  • هزینه های جراحی چقدر است؟

    هزینه‌های جراحی، بستگی به شرایطی که دارید متفاوت است. این شرایط شامل نوع عمل جراحی، بیماری‌های زمینه‌ای، مدت زمان بستری، وسیله مورد نیاز و بیمارستان محل بستری، متفاوت می‌باشد. بهتر است درباره این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

دسته بندی : تعویض مفصل لگن (هیپ)

اینستاگرام من را دنبال کنید

پیشنهاد میشود این مقالات هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط: